Brusel: Peníze dáme na nové úseky D1, nikoliv opravu

Praha – Nejvytíženější tuzemská dálnice D1 již několik let čeká na opravu hrbolatého povrchu, a podle posledních zpráv se jí potřebné rekonstrukce kvůli rozhodnutí unie ještě dlouho nedostane - tedy ne z evropských peněz. Podle prvotního plánu se ministerstvo dopravy chtělo spolehnout na finanční pomoc z Bruselu, Evropská komise však hodlá z fondů poskytnout částky pouze na výstavbu nových úseků, nikoliv na údržby a opravy. Ministerští úředníci se tak snaží komisi přesvědčit o nároku na financování z unie a vymýšlí náhradní plán. Dálnice je přitom už 10 let za plánovanou životností.

Dálnice spojující Prahu s Brnem si od řidičů kvůli svému povrchu vysloužila řadu přezdívek – kromě tankodromu například titul nejdelší schodiště v Česku, což platí zejména o pravých jízdních pruzích. D1 se však nelichotivých přízvisek zatím zřejmě nezbaví. Tlumiče dostávají dle názorů řidičů nejvíce zabrat na úseku z Jihlavy na Brno. Rekonstrukce, kterou by měl zajistit soukromý investor, je ale podle prorektora ČVUT Petra Moose náročná nejen časově, ale především finančně. Má stát zhruba 20 miliard korun.

Dopravní rezort se spoléhal na to, že většinu peněz získá z evropských dotací – v Bruselu však se svým požadavkem narazil. „Financovat údržbu z evropských peněz není možné. Můžete postavit novou dálnici, můžete ji nějak vylepšit, ale pokud jde jen o údržbu, nový povrch, na to evropské peníze nejsou,“ vzkázal mluvčí Evropské komise Ton van Lierop.

Ton van Lierop
Ton van Lierop

Ministerstvo proto zareagovalo novým nápadem. Dálnici by na každé straně rozšířilo o jeden pruh a pojme celý projekt jako novou stavbu. Bývalý ministr Vít Bárta ale tento plán zamítl a rozhodl, že se dálnice rozšíří na každé straně jen o necelý metr. Ani to ale zřejmě Evropské komisi stačit nebude. „Jeden metr by neznamenal zvýšení kapacity,“ dodal Lierop.

Pokud se Evropskou komisi nepodaří přesvědčit, bude muset ministerstvo dopravy najít peníze jinde, což bude mít logický důsledek - výrazné omezení výstavby nových úseků. Vládní úředníci se tak na komisi chtějí ještě jednou obrátit. „Bude mým cílem, abychom Evropskou komisi přesvědčili, že splňujeme parametry pro spolufinancování z evropských prostředků,“ komentoval zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc.