České dráhy už znají trasu Railjetů

Praha – České dráhy už znají trasu, na kterou chtějí po plánovaném obřím nákupu za zhruba pět miliard korun poslat šestnáct nových vlaků Railjet. Soupravy by měly už brzy spojit německý Hamburg s rakouským Grazem. Každý spoj tak vždy ujede v kuse zhruba až 1 400 kilometrů.

V Německu jedou moderní soupravy někde až 230 kilometrů v hodině, v Rakousku je rychlost také přes dvě stě, jen v Česku zatím 160 kilometrů v hodině. Moderní soupravy mají nově propojit páteřní středoevropskou železniční spojnici.

„Nasazení bylo zvoleno tam, kde teď jezdí napříč Evropou vlaky Eurocity, tzn. z Německa na Brno a na Vídeň, případně na Bratislavu a Budapešť,“ uvedl náměstek Českých drah Antonín Blažek. „Už teď stoprocentně víme, že Railjety chceme nasadit mezi Grazem a Hamburgem. To zároveň ale taky znamená, že obslouží velkou část České republiky. Pojedou po trati, kde jsou dvě největší tuzemská města, dále tam jsou taky dvě krajská města Pardubice a Ústí nad Labem, takže z nasazení Railjetů rozhodně nebudou těžit jen zahraniční cestující,“ říká mluvčí drah Radek Joklík.

Plánem dopravce je, že nové vlaky pojedou ve dvouhodinovém taktu, ve špičkách potom dokonce každých šedesát minut. „Vlaky budou trasovány tak, aby obsloužily území, kde žije asi 20 procent populace České republiky,“ doplňuje Blažek.

Plánovaná trasa vlaků Railjet
Zdroj: ČD

Lákadlem pro pasažéry má být vyšší komfort, než jaký dosud ČD umějí nabídnout. Zásuvky, wifi připojení, klimatizace, dětský koutek, ale třeba i informační systém podobný tomu, jaký je v některých letadlech. „Není to jenom vyšší rychlost, ale právě pohodlí cestujícího v tom vlaku. Informační systém například obsahuje obrazovky, které ukazují přesnou polohu vlaku, je tam i manuál ke zjištění okamžité rychlosti jízdy, připravuje se taky možnost kamery na stanovišti strojvedoucího,“ slibuje náměstek tuzemského železničního dopravce. Mluvčí podniku doplňuje, že by Railjety měly být zařazeny do standardního tarifního systému a nepočítá se s tím, že by za jejich použití cestující platili nějaké dražší jízdné.

Nové soupravy mají být taky příslibem pro cestování na jiných tratích. Railjety totiž z trasy Praha–Brno vytlačí současné vozy Eurocity a Intercity, ty plánují České dráhy použít na jiných relacích. „Zůstanou nám kvalitní, klimatizované vagony, které budeme moci nasadit třeba na vlaky vyšší kategorie směrem na Ostravu nebo na Cheb,“ uvedl Joklík.

Teď dráhy čekají, až vyprší odvolací lhůta po rozhodnutí antimonopolního úřadu. Po ní chtějí nákup okamžitě podepsat. První jednotky Railjet by mohly být zařazeny do jízdního řádu, který začne platit v prosinci 2012.