Rakouské soukromé expresy dostanou přípoj do Prahy

České Budějovice – Rakouská železniční společnost Westbahn, která v příštím roce začne konkurovat Rakouským spolkovým drahám (ÖBB) na vytížené hlavní trase z Vídně přes Linec do Salcburku, nabídne cestujícím také kombinovanou dopravu do Česka. V Linci totiž budou mít soukromé expresy dvakrát denně přípoj do Českých Budějovic a Prahy. Tentokrát ale nepůjde o přímou konkurenci rychlíkům ÖBB a ČD, nýbrž o autobusy. Železniční trať, která prochází rekonstrukcí, je totiž zatím tak pomalá, že se soukromému dopravci nevyplatí jezdit po ní, přestože autobusy budou mít k dispozici pouze státní silnice.

Zavedení doplňkové sítě autobusů prostřednictvím dceřiné firmy Westbus oznámil dopravce Westbahn čtvrt roku před zahájením provozu vlaků, které mají představovat první konkurenci státem vlastněným ÖBB. Autobusy budou navazovat na vlaky a cestující dovezou například do Štýrského Hradce nebo Villachu, pojedou i do zahraničí – kromě Prahy také do Mnichova.

Podle sdělení Westbahn budou jízdní řády spojů k dispozici až v listopadu, zatím firma počítá s tím, že její autobusy z Lince do Prahy dojedou za 3 hodiny a 50 minut. Budou tak zhruba o hodinu rychlejší než přímé rychlíky, jejichž jízdu v současnosti významně zdržují práce na trati z Prahy do Českých Budějovic. Za jízdu zaplatí cestující v autobusu stejně jako v rychlíku – 19 eur.

Společnost Westbahn se stane prvním železničním dopravcem, který bude v Rakousku v dálkové dopravě konkurovat ÖBB. Z Vídně do Salcburku bude jezdit každou hodinu, jako konkurenci netrakčním rychlostním jednotkám Railjet a soupravám Intercity/Eurocity sestaveným z rekonstruovaných vozů spolkových drah chce nasadit dvoupodlažní jednotky typu Stadler DOSTO (dříve KISS). Dnes je používají například Švýcarské spolkové dráhy na spojích kategorie Interregio. Westbahn chce konkurovat především cenou, hovoří o jízdenkách prodávaných za polovinu standardního tarifu ÖBB pro druhou třídu.


Letos jezdí na trase Praha–Linec pouze jeden pár přímých vlaků. V příštím roce může přibýt druhý, ten ale bude formálně veden pouze do pohraničního Summerau, dále by však měla souprava pokračovat v podobě přímých vozů.

Kombinace železniční a autobusové dopravy není nevídaná – a to ani v Česku. Dva roky jezdí autobusy z Prahy do Norimberku, které společně provozují České dráhy a Německé dráhy (DB). Konkurují přímým železničním expresům, které jedou o hodinu déle a na německém území je provozuje soukromá společnost Vogtlandbahn. Autobusové přípoje ke svým vlakům z Prahy chce na severní Moravě zavést také firma Regiojet.

Související články
  • 63300 » Na trase Praha-Norimberk začal jezdit autobus Českých drah