Rychlíky nakonec skončí jen na dvou tratích

Praha - Ministerstvo dopravy, které chtělo kvůli nedostatku peněz v příštím roce úplně zrušit čtyři rychlíkové linky a dalších několik dálkových spojů výrazně omezit, nakonec obrátilo. To je dobrá zpráva pro cestující, protože nakonec meziměstské rychlíky skončí jen na dvou tratích: Jihlava - Pardubice a Rakovník - Chomutov. Ministerstvo prý tři čtvrtiny z chybějících peněz najde ve svých rezervách.

Na linkách Jihlava - Pardubice a Rakovník - Chomutov už ministerstvo nechce objednat u Českých drah ani jeden rychlík. V případě první trasy tak o dobré spojení přijdou například i lidi z Havlíčkova Brodu, Hlinska nebo Chrudimi, druhá linka zase ztíží cestování pasažérům třeba z Lužné, Žatce nebo Jirkova. „Na linkách Pardubice - Jihlava a Rakovník - Chomutov nebyly vlaky natolik vytížené, abychom uvažovali o jejich zachování. Naopak třeba původně ohrožená linka z Ostravy přes Krnov do Jeseníku bude i na základě velkého ohlasu a zájmu cestujících pokračovat,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy. Podobně unikla na poslední chvíli zrušení rychlíků taky železniční spojnice Kolína a Rumburku.

Celkem ministerstvo potřebuje na rychlíky asi 200 milionů korun. Dnes přišlo s prohlášením, že 150 milionů nakonec najde, zbývající část potom bude odpovídat právě nákladům, které by vytvářely nezrušené rychlíkové linky. „My samozřejmě budeme hledat úspory tady na ministerstvu dopravy, zároveň i na svých podřízených složkách, každopádně těch padesát miliónů budeme v minusu. A právě tomu tedy bude rozsah omezení rychlíkové dopravy odpovídat,“ uvádí tiskové oddělení ministerstva.

Dramatická situace nastala před necelými dvěma týdny, kdy resort Pavla Dobeše (VV) požadoval od státu na společné financování regionální i dálkové dopravy 800 milionů. Když ministr neuspěl, tak hrozil rušením jak regionálních spojů, tak rychlíků. Teď ale dopravní experti připravili nový návrh – úřad bude podle něj chtít jen 300 miliónů, zbytek dá údajně dohromady právě úsporami. „Na regionální dopravu potřebujeme v každém případě 600 milionů korun. Kompromis je ten, že ministerstvo financí najde 300 miliónů, my uspoříme těch uvedených 150 miliónů a stejnou úsporu očekáváme taky od dopravce,“ vypočítává mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jenže právě České dráhy proti tomu už teď vystoupily. „My jsme komerční firma, tzn. že pokud nemáme pokryté náklady na vedení určitého spoje, tak ho nemůžeme provozovat, protože ho nemáme z čeho zaplatit. Nemůžeme rozprodávat majetek, abychom zaplatili naftu či elektřinu,“ říká mluvčí podniku Radek Joklík a dodává: „Pokud jde o úspory, tak náš manévrovací prostor je už teď velmi omezený. Například loni jsme propustili 2 000 převážně administrativních pracovníků. Takže i když teď budeme znovu hledat v režijních a administrativních nákladech úspory, tak těch požadovaných 150 miliónů korun tam určitě nenajdeme.“