Švorc: Modernizace dálnice D1 bude malé peklo

Praha – V příštím roce má začít modernizace klíčové dálnice D1. „Nezačneme-li okamžitě se stavebními pracemi a modernizací dálnice D1, tak se může stát, že Česká republika přijde o jedinou tranzitní komunikaci, kterou v tomto směru má,“ říká Jiří Švorc, zmocněnec pro modernizaci D1 a dostavbu rychlostní silnice R35, který byl hostem Interview ČT24. Ten přiznává, že průjezdnost D1 bude během stavebních prací silně omezena. „Bude to malé peklo pro řidiče,“ uvedl. „Bohužel Česká republika nemá žádnou alternativní trasu.“

„Vidíme jako optimum, abychom do modernizace dálnice D1 mohli investovat v každém kalendářním roku 4 až 5 miliard korun. Tím pádem bychom se za čtyři až pět let mohli svézt po úplně nové, moderní dálnici,“ počítá Švorc. Jenže v příštím roce je na rekonstrukci připraveno pouze 1,5 miliardy. Podle černých scénářů bude modernizace D1 trvat až do roku 2025.

Otázka určitých politických rozhodnutí

Oprava má stát celkem zhruba 23 miliard a stát chce čerpat finance také z Bruselu. „Pokud splníme parametry, pak by neměl být problém se spolufinancováním,“ myslí si Švorc. Přiznává ale, že Česká republika v podobných případech často pochybila.

„Děláme všechno pro to, abychom na jaře začali stavět první úseky. Jsme ve stadiu, kdy máme zpracovanou dokumentaci, probíhá inženýrská činnost, připravujeme veškeré podklady pro získání stavebních povolení,“ popisuje Švorc současnou situaci.

Podle mnoha odborníků se k opravě D1 přistupuje až v době, kdy je vozovka již výrazně zdevastovaná. „Je to otázka určitých politických rozhodnutí. V minulých letech bylo prioritní budování nových úseků,“ říká Švorc. Peníze byly podle něj použity na budování nových částí dálnice, na Pražský okruh nebo na silnici R6 z Karlových Varů na Cheb.

Mosty v havarijním stavu

D1 nebude ani po modernizaci se šesti proudy, a to především z důvodu komplikovaného plánování. „Dálnice má desítky mostních objektů, které jsou ve velmi špatném, některé v havarijním stavu. Tam nemůžeme stavební práce odkládat,“ vysvětluje například Švorc. Dálnici má v budoucnu také ulehčit plánovaná paralelní komunikace R35.

Dálnice D1 se začala stavět ještě před druhou světovou válkou. Po válce byla stavba zastavena a obnovila se až ve druhé polovině 60. let. První úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřen před 40 lety. Brno s Prahou spojila dálnice v listopadu roku 1980. Celá D1 má vést z Prahy až k polským hranicím. Dnes je dokončeno 347 z 377 kilometrů.

„Ještě tak tři čtyři roky, než bude dálnice v plném profilu propojena až na polské hranice,“ odhaduje dobu dokončení dálnice zmocněnec Jiří Švorc. „Všechno je odvislé od finančních prostředků, které dostaneme ze státního rozpočtu.“