Každá druhá oběť autohavárie zemřela po čelním střetu

Praha - V Česku přibývá tragických čelních srážek aut. Každý druhý člověk, který letos při haváriích zemřel, doplatil právě na přímý střet dvou a více vozů. Podle policistů je problém nejen u agresivních a stresovaných řidičů, ale v některých případech taky v dopravním značení.

Mimořádné štěstí měli při čelní srážce před několika dny městští strážníci z Lázní Bohdaneč. Z protisměru se proti jejich vozu vyřítilo osobní auto, jehož řidič se snažil předjet kamion. Jak ukazuje videonahrávka z policejní kamery, umístěné za čelním sklem auta strážníků, havárii se zabránit nedalo. „My jsme vjížděli v klidu zhruba sedmdesátkou. Najednou je proti vám auto, které se řítí stovkou. Vy vidíte, že je to špatný, ale už s tím nemůžete nic dělat,“ líčí dramatický okamžik velitel městských policistů z Lázní Bohdaneč Pavel Řehoř. Dále dodává: „V té chvíli se vám promítne v hlavě spousta myšlenek, snažíte se rychle tu krizovou situaci vyřešit. Jenže doprava se to strhnout nedalo, byl tam příkop, vlevo zase náklaďák. Nakonec nezbylo, než zkusit zabrzdit čelně. Pamatuji si, že mě už jen napadlo, že až odpoledne přijde dcera ze školy, tak já nebudu doma.“ Nakonec ale hrůzostrašně vypadající havárie dopadla překvapivě dobře. Ani osádka policejního vozu, ani viník srážky zraněni nebyli. Z obou automobilů ale zbyly jen vraky.

Podobné štěstí však každoročně nemají stovky jiných řidičů. Podle aktuálních statistik například jen letos v Česku zemřelo 327 lidí v osobních autech, což je proti loňsku nárůst téměř o 40 obětí. A právě srážky jedoucích vozidel jsou mezi takovými nehodami nejčastější. Stalo se jich přes 17 tisíc a ze všech nehod tvoří skoro 40 procent.

Srážky jedoucích vozidel
Srážky jedoucích vozidel

Navíc při přepočtu na oběti havárií je číslo ještě horší, při karambolech dvou a více jedoucích aut totiž umírá bez tří procent přesně polovina ze všech tuzemských obětí dopravních kolizí. „Musíme si uvědomit, že při čelním střetu dochází ke sčítání rychlostí obou aut a následky pak bývají mimořádně tragické,“ zdůrazňuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil s tím, že jeho lidé často nemohou riskantním manévrům řidičů hazardérů nijak zabránit: „Samozřejmě máme různé dopravně bezpečnostní akce i na agresivní šoféry, ale musíme si uvědomit, že k čelním střetům často dochází na nepřehledných, nebezpečných úsecích, kde ani není možné, abychom hlídky postavili. Když to jde, tak na podobné akce zkoušíme využívat například i vrtulník.“  

Zároveň ale šéf dopravních policistů varuje před nadbytečným nadužíváním varovného vodorovného značení na silnicích, které podle něj může řidiče provokovat: „Existují úseky, kde například dvojitá plná čára není tak nutná. Když ale v takových místech je, tak tím může být to značení degradováno. Pak se ale bohužel může stát, že řidiči mají tendenci obecně takové značení podceňovat a například předjíždějí i tam, kde to naopak je vyslovený hazard,“ tvrdí Tržil. Jak ale zároveň doplňuje, drtivá většina tragických čelních střetů vzniká hlavně kvůli přecenění řidičských schopností a agresivitě šoférů: „Je to spojeno s řidiči, kteří v řadě případů spěchají a jednají ve stresu. Za tragickými nehodami pak je rychlost, agrese a stav, kdy řidič jedná zkratkovitě a špatně vyhodnocuje situaci v provozu.“

Počet mrtvých po čelních střetech je v Česku vysoký dlouhodobě. Například při srovnání prvních osmi měsíců roku byl nejhorší rok 2007, kdy při takových nehodách zemřelo 153 lidí. Loni si stejné srážky vyžádaly 103 životů, letos 109.

Tragické čelní střety aut
Tragické čelní střety aut
Nejtragičtejší nehody
Nejtragičtejší nehody