Pendolino jde Jančurovi po krku - s nižší cenou

Praha - Cenová válka na kolejích pokračuje. České dráhy nejdřív až o třicet procent snížily jízdné na Ostravu. Teď zvažují, že zlevní, nebo dokonce úplně zruší dvousetkorunový příplatek na jízdu Pendolinem.

Cestujícím se ceny jízdenek doslova mění před očima. Ještě koncem září zaplatili za lístek Praha - Ostrava v Pendolinu přes šest set korun. Poté, co dráhy zareagovaly na nástup konkurence změnou tarifu, jim už stačila na stejné relaci i s povinnou místenkou do rychlovlaku necelá pětistovka.

Tím však úvahy vedení Českých drah nad konečnou cenou na jediné trati s konkurentem nekončí. Teď je ve hře i případná změna cen místenek. Dnes je pořídí cestující s In-kartou za stokorunu, zákazníci bez slevových karet pak za dvojnásobek. „I když Pendolino zatím nepovažuji za přímo ohrožené konkurencí, tak jedna z možností, jak konkurovat, je podívat se na ceny v Pendolinech. Tedy třeba se podívat i na variantu místenky za nula korun,“ připustil ve Studiu 6 České televize náměstek Českých drah Antonín Blažek.

Mluvčí podniku Radek Joklík k tomu poznamenává: „Když má cestující možnost ušetřit, tak si slevu vždy najde a to se netýká jenom místenek do Pendolina. Pravda je, že akční nabídky na místenky děláme, do Brna jsme nabízeli místenku za 0 korun, mezi Ostravou a Olomoucí za 35 korun. Proto je možné, že i na Ostravu cenu místenek dočasně nebo trvale snížíme.“

Žlutým vlakům se zlevňování nelíbí

Jenže právě nekončící snižování cen, které nastalo po nástupu Regiojetu na koleje, konkurent Českých drah ostře kritizuje. Zvažoval, že podá podnět Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Ještě než tak ale stačil učinit, začal antimonopolní úřad své vlastní šetření celého problému. „My jsme přišli s cenami, které jsou velmi blízké Českým drahám. Jenže když České dráhy po týdnu zjistily, že naše vlaky jsou plné, tak udělaly tzv. predátorské ceny. Zkrátka snížily ceny o třicet procent pod nás. Fér by to bylo, kdyby tak učinily na celé síti a všichni cestující jezdili ve všech jejich vlacích s podobnou slevou. Takto je to selektivní a nezákonné,“ domnívá se majitel Regiojetu Radim Jančura.

České dráhy teď na konkurenci nově reagují také stažením vlaků Pendolino z trasy Praha, Brno, Bratislava. Nejrychlejší soupravy tak pojedou od prosince výhradně z metropole do Ostravy a zpět, cestující do druhého největšího tuzemského města a pasažéři na Slovensko se budou muset spokojit jen s vlaky, které jsou v hierarchii vozového parku o řád nižší, tedy se soupravami Eurocity. „Jednotku Pendolino na vlaku Slovenská strela rušíme a přesouváme na linku do Ostravy z ekonomických důvodů. Není to kvůli konkurenci, ale proto, že takový model je nejvýnosnější. Například jen letos se nám počet cestujících v Pendolinech meziročně zvýšil skoro o patnáct procent,“ vysvětluje Radek Joklík.

Přesun nejlepšího typu vlaku, který České dráhy mají, výhradně na jedinou linku přesto potvrzuje trend, který v rozhovoru pro Českou televizi při startu konkurence na kolejích přiznal právě náměstek Antnonín Blažek: „Mně je to velmi líto, ale budeme šetřit samozřejmě na těch méně lukrativních spojích, tedy na těch spojích, kde nehoří taková konkurence.“