Češi se za čtvrt miliardy dozvědí, jak čerpat evropské peníze

Praha – V Česku se chystá největší kampaň o pomoci z evropských fondů. Za čtvrt miliardy korun připravuje zakázku na reklamu ministerstvo pro místní rozvoj a podle předběžných plánů ji získá jediná firma. Kampaň má pochválit mimo jiné podařené projekty z minulosti a informovat o možnostech, které fondy poskytují. Podle některých odborníků z marketingu nebo podnikání je však taková podoba kampaně v českém prostředí naprosto zbytečná. Podnikatelé základní informace mají a vědí, že podrobnosti jsou na internetu.

Modrá vlaječka se žlutými hvězdami má v podobě letáků, billboardů nebo televizních klipů zaplavit Česko. Největší kampaní se ministerstvo na svých stránkách zatím nechlubí. Projekt už ale vzniká, ukrytý pod názvem komunikační mix. „Má několik cílů, jedním z nich je právě publicita a komunikace toho, jakým způsobem pomáhají evropské fondy v rámci České republiky, jaké projekty podporují a co to vlastně přináší lidem,“ vysvětluje podstatu kampaně mluvčí resortu Jana Jabůrková.

Předběžné oznámení uvádí, že zakázka až za 245 milionů korun se nebude dělit na části. Obecně má pochválit ukončené projekty a představit plány v regionech. Marketingoví experti ale navrhují jinou cestu – raději méně obrázků a videí o fondech, ale naopak více seminářů a podporu vládních vizí, tedy na co Česko evropské peníze potřebuje a kam míří do budoucna. „Jde jen o to, jestli na ministerstvu pochopí, že tohle je lepší přístup než se jenom chlubit, co všechno jsme postavili a kam se mají lidé obrátit. Utratit přes 220 milionů není žádný špás, musí to mít promyšlené,“ poukazuje na poměrně banální obsah milionové kampaně Jiří Mikeš z katedry podnikání a komerčních komunikací VŠE.

Reportáž Zuzany Tvarůžkové (zdroj: ČT24)

Kampaň pro podnikatele, kteří ji nepotřebují

Obdobný názor mají i zástupci podnikatelů, kteří evropské peníze využívají řadu let. „Není důležité, jakým způsobem budou ty programy zveřejňovány. Otázka billboardů a letáků se mi zdá zbytečná a je to škoda peněz. Naši podnikatelé už informační kanály znají a vím, že je to na internetu a v tisku,“ kroutí hlavou generální ředitel svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

Ministerstvo projekt platí z evropských peněz, kolik je ochotné utratit, si ale rozhodlo samo bez ohledu na Brusel. Drahý projekt se navíc nelíbí ani opozici. „Kdo potřebujeme informace, je schopen si je najít na internetu, kde to stojí neskonale méně než si platit inzeráty v televizi,“ vzkazuje ministerstvu šéf ČSSD Bohuslav Sobotka s tím, že by si vláda spíš než reklamu měla ohlídat, jak dobře a rychle stíhá Česko peníze z fondů čerpat. A to i třeba pomocí placeného auditu.