O prohlídku tunelu Blanka byl enormní zájem

Praha – Zhruba 16 tisíc lidí dnes využilo možnosti prohlédnout si další část předražené stavby tunelu Blanka. Otevřen byl už podruhé – tentokrát šlo o úsek z Letné skoro až na Malovanku. Kromě staveniště byly k vidění také stroje používané k těžbě zeminy a na videoprojekci mohli lidé zhlédnout dosavadní průběh stavby. Sdělila to Tereza Krásenská z tiskového odboru Magistrátu hlavního města Prahy. Auta se do tunelů dostanou až za tři roky, už teď se ale rozhoduje o dalším pokračování stavby, spojnice Tróje a Balabenky.

Pražský tunel Blanka si dnes při dni otevřených dveří prohlédlo na 16 tisíc lidí. Pražané a ostatní návštěvníci prošli nejdříve křižovatkou u stadionu Sparty a poté se podzemními raženými tubusy dostali hloubeným tunelem v až k Prašnému mostu. Posléze se vydali raženými tunely Brusnice ke stavební jámě v Myslbekově ulici a prohlídku ukončili na rampě vedoucí do Svatovítské ulice. „Je to úžasné, podívat se na to, co se tady děje za ty obrovské peníze, které na to hlavní město Praha dává,“ řekl jeden z návštěvníků. 

S technickými detaily stavby návštěvníky během prohlídky podrobně seznamovali zástupci Metrostavu a projektanta, podrobnosti si mohli přečíst na informačních panelech. Krátce po poledni byla za účasti prvního náměstka primátora Karla Březiny jako symbolické ukončení ražeb sejmuta soška patronky horníků svaté Barbory.

Blanka bude stát oproti původním 27 skoro 38 miliard. Magistrát slibuje, že alespoň jednu miliardu ušetří. Zvažuje, že tunely obloží kachlíky nebo je jen natře. Ve hře ale už je i další pokračování výstavby mětského okruhu jakési Blanky II – z Tróji na Balabenku, teď se posuzuje jeho vliv na životní prostředí.

Tunel by měl být uveden do provozu v roce 2014

Nejdelší městský tunelový komplex v Evropě měří 6 382 metrů a vede od křižovatky Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu ke křižovatce Troja. Do provozu by měl být uveden jako severozápadní součást městského okruhu v první polovině roku 2014. Celková cena stavby by měla činit asi 36 miliard korun.

Před měsícem skončila nejdůležitější fáze stavby – ražba tunelů – a obyvatelům přilehlých domů se ulevilo od hluku i prašnosti. V současnosti se dokončují obezdívky, vzduchotechnika a strojovny a chystá se montování technologií. Zároveň se připravuje úprava navazující dopravní infrastruktury – především křižovatek, tramvajových tratí, chodníků a nových parkových ploch.