Černým pasažérům hrozí exekuce, revizoři možná podváděli

Praha – Někteří pasažéři pražského dopravního podniku mají problém. V Česku totiž probíhají statisícové exekuce za pokuty z devadesátých let. Někteří ale tvrdí, že načerno tolikrát nejeli, a mají na to důkazy. Česká televize získala výpověď policisty, který hovoří o záležitosti jako o tehdejší běžné praxi. Revizoři prý falšovali pokuty, aby splnili tabulky. Dopravní podnik to odmítá. Na černých pasažérech podnik vydělá jen původní částku, na velké části si totiž smlsnou advokáti a exekutor.

Třeba paní Kotmelová dluží víc než 400 tisíc – podle dopravního podniku ji bez lístku chytili revizoři 36krát. Případem číslo dvě je pan Čermák, který splácí čtvrt milionu za údajných 23 prokázaných černých jízd. „Mohu říct s jistotou, že jsem 23krát načerno nejel,“ prohlásil rozhodně Čermák. „Jsem ochotná říct, že jsem jela třeba pětkrát, možná šestkrát ano. Ale 36krát ne, to je nesmysl,“ dodala Kotmelová. 

Podezření, že revizoři připisovali černým pasažérům pokuty navíc, potvrzuje bývalý strážník Richard Krbek, který s revizory léta chodil na společné kontroly. Podle něj si tak vydělávala až třetina kontrolorů. „Lidi, které zachytili v metru a byli si jistí, že je to člověk, který to dělá častěji, tak si to mezi sebou vyměnili a nějakým způsobem to podepsali, nedablovali. Napsali jim pokutu víckrát,“ řekl Krbek. „Klienti nám to říkali mockrát, ale většina z nich nikdy nevyjíždí mimo svůj domov, což znamená, že ani nebyla šance to ověřovat,“ dodal k tomu Daniel Hůle, analytik z Člověka v tísni.

Ilona Vysoudilová, mluvčí, Dopravní podnik hl. m. Prahy:

„Je jasné, že pokaždé byli chyceni v jiný čas, na jiném místě, jiným kontrolorem, takže z toho je jasné, že tato tvrzení nemohou být pravdivá.“


Papírků, kde je hůlkovým písmem napsané jméno Kornelové, bylo hned několik. Ta tvrdí, že je nepodepisovala. Dopravní podnik ale obvinění odmítá. Podle něj by se v jeho systému vymáhání pohledávek falšování odhalilo. „Myslíme si, že je to jen nějaký jejich trik, jak se vyhnout zaplacení pokuty. Pokud nesouhlasí s tím, že jeli načerno, tak se měli ozvat hned, když jim přišla výzva o zaplacení pokuty,“ konstatovala mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová. 

Obvinění pasažéři byli někdy v době pokuty i mimo ČR

Perla Kotmelová tvrdí, že některé dny, kdy měla podle dopravního podniku jet načerno, se nacházela v zahraničí. Její kolega zase ví, že byl v nemocnici. I přesto je šance, že by podobných důkazů našli dost, malá. Prokázat, zda podpisy na pokutách byly, nebo nebyly jejich, už také nelze, dopravní podnik totiž pokuty po pěti letech od rozhodnutí soudu skartuje. „Jak bych mohl něco dokázat, je to dvacet let. Oni mají v rukou všechny trumfy a velmi je využívají a zneužívají. Ty papírky neexistují,“ podotkl Čermák.

Oba pasažéři teď čelí exekucím. Současná pokuta 800 korun se totiž může vyšplhat až na devatenáct tisíc. Dopravní podnik přitom získá jen původní sumu. Víc než 9 tisíc dostanou advokáti, skoro 8 tisíc exekutor plus DPH a soudní poplatky. „Nejmenší práci s tím mají advokáti v nalézacím a exekučním řízení, kdy za úkon, který trvá 5 minut nějaké asistence, dostanou sazbu 6 tisíc a pak další 3 tisíce v exekučním řízení. Odměny těch advokátů jsou skandálně vysoké,“ konstatoval Hůle.

Slučování případů stejných klientů v praxi nefunguje

Případy stejných klientů z jednoho období by se navíc podle nálezu Ústavního soudu měly slučovat. Dlužník by pak například na deseti pokutách místo 190 tisíc zaplatil 35. To se ale většinou neděje. Exekutorský úřad pro Prahu 5, který má vymáhání pokut na starosti, nic vysvětlovat nechce. Komora exekutorů ale jeho počínání kritizuje.