Změny v STK stále neřeší řadu problémů při kontrolách aut

Praha - Ministerstvo dopravy připravilo novinky pro stanice technické kontroly (STK). Chce pravidelně jednou za tři roky přezkoušet všechny techniky v zemi a přinejmenším stejně často posílat na každou stanici i dozorujícího úředníka. Sama Profesní komora STK ale říká, že je to málo a že mnoho dalších problémů se však neřeší.

Už roky se pracuje na změně, ale stále se nic nemění. „Přihlásit u nás nebo znovu uvést do provozu kradené auto není žádný velký problém,“ uvedl před časem mluvčí Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Pavel Hanták. „Zpřísnit dohled nad stanicemi technické kontroly tak, jak jsou v současné době prováděny,“ doplnil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Se současným stavem není spokojený ani mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

Od roku 2008 probíhá příprava nových paragrafů a finální produkt není příliš povedený, uvedl předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon. Ministerstvo hodlá každé tři roky zkoušet techniky v teorii i praxi. Podle mluvčího ministerstva dopravy Marka Illiaše technik zkontroluje dané vozidlo a v případě, že tam neodhalí předem dané chyby, tak tu zkoušku prostě nedostane.

Kontroly samotných stanic budou v mnoha krajích častější v období jednou za tři roky. „Doteď jsme to dělali zhruba jednou za pět let,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Středočeského kraje Markéta Vítková.

Technická kontrola
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Očekávaly se však marně i třeba povinné kamery, které by sledovaly čas a práci věnovanou každému autu. Dále aktualizovaný seznam úkonů, které má technik během prohlídky udělat, dodnes jsou tam nesmysly. Do technického průkazu se už třeba dávno nepíše číslo motoru, technik ho tam ale podle zákona má dále hledat.

„Pokud najdeme nesoulad, měli bysme vozidlu dát technickou pouze na měsíc. Tak vlastně by nemělo jezdit na silnici. Léta na to upozorňujeme ministerstvo dopravy a takových příkladů tam máme mnoho,“ řekl Rejmon.

Změny v zákoně také řidičům umožní si legálně zaplatit značku na přání. Částka pět tisíc, nejčastěji zmiňovaná v médiích, bude ale jen polovina útraty. Je to účet za jednu tabulku. Za přední a zadní tak dají řidiči dohromady deset tisíc.