EU dá na dálnice miliardy, D3 ale nedostane nic

České Budějovice - Připravovaný návrh Evropské komise na plán rozvoje dopravních sítí v letech 2014 až 2020 nepočítá s podporou dálnice D3. Komunikace, která má spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, nepatří podle plánu mezi prioritní dopravní sítě. Podle náměstka hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby (ODS) by tak Česko stavbu dálnice muselo hradit ze svého.

Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy eur. „Ale dálnice D3 v tomto návrhu zatím chybí. Česká republika by tak musela dostavbu této páteřní komunikace financovat z vlastních zdrojů, což by bylo velmi problematické a obtížné,“ uvedl Kuba. Připravovaný návrh Evropské komise nepočítá ani s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Podle senátora Pavla Eyberta (ODS), který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4, bude dokončení dálnice mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště stát zhruba 50 miliard korun: „Je to pro nás nepříjemná situace i v tom, že rakouská strana už pracuje na dálnici S10, která by měla na D3 navazovat.“

Kuba chce proto společně s Eybertem prostřednictvím europoslanců docílit změny návrhu Evropské komise, v němž by dálnice D3 opět patřila mezi prioritní projekty. Pokud by skutečně dostavba zůstala stranou zájmu Evropské unie, citelně by se to dotklo především Českých Budějovic. Podle Eyberta by nevzniknul ani plánovaný obchvat města.

V současnosti je z D3 v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.