Nastává kritické období pro chodce, kvůli počasí nejsou vidět

Praha - S přicházejícím podzimem nastává dlouhodobě nejnebezpečnější období pro chodce. Jenom v měsíci listopadu zemřelo za posledních osm let na českých silnicích celkem 242 pěších, například loni auta v tomto měsíci usmrtila každý den minimálně jednoho chodce. Policie proto varuje jak řidiče, tak právě přecházející lidi, aby období s výrazně sníženou viditelností nepodcenili.

Vidět a být viděn – základní bezpečnostní pravidlo na silnicích na podzim často přestává platit. Ranní pozdější rozednívání, večerní dřívější smrákání a k tomu časté mlhy nebo námraza patří k nejčastějším komplikacím. A právě chodci na to doplácejí nejvíc – zatímco třeba v letních měsících jich průměrně umírá pod koly zhruba desítka, předposlední měsíc v roce to je trojnásobek s tím, že k většině tragédií dochází za šera, případně v noci.

„Ty příčiny jsou každoročně stejné, řidiči jedou při špatné viditelnosti nepřiměřeně rychle, někdy mají vysvícené nebo i nefunkční světlomety, často se při takových nehodách objevuje taky problém s brzdami nebo hrají roli ojeté pneumatiky,“ vyjmenovává ředitel dopravní policie Leoš Tržil a dodává: „Pokud se zaměříme na chodce, tam je problém s jejich viditelností. Velmi omezeně používají reflexní prvky, často jdou například po neosvětlené vozovce nebo se mylně domnívají, že na přechodu mají absolutní přednost.“

Policie teď proto apeluje alespoň na to, aby se lidé, kteří například denně pěšky dochází do práce a opakovaně překonávají silnice, oblékli viditelněji. Dopravní hlídky, ale také například BESIP proto letos chtějí rozdat u přechodů desítky tisíc reflexních a fluorescenčních předmětů.

„Reflexní prvky odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů, takže výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Naproti tomu fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ale ve tmě svou funkci ztrácejí,“ vysvětluje zmocněnec ministra dopravy pro bezpečnost silničního provozu Karel Loprais a dodává: „Podle našeho názoru je vhodné na oblečení oba typy kombinovat. Pořízení oblečení v pestrých barvách pro děti a například taška s reflexními prvky by pro rodiče měly být samozřejmostí.“

Dohromady už v Česku od roku 2003 zemřelo přes 1700 chodců, letos jich bez statisticky nejhorších dvou měsíců roku byla rovná stovka. Zatímco ostatní statistiky dopravních nehod se meziročně lepší, právě u chodců dlouhodobě k žádnému pozitivnímu trendu nedochází. V součtu všech mrtvých ze silnic bylo loni ke konci října 602 mrtvých lidí, letos se zatím číslo zastavilo na 573 obětech. Průměrně tak je chodec obětí každé šesté silniční tragédie.