Soud v kauze tragédie ve Studénce vyslechl nového svědka

Ostrava – Nového svědka dnes vyslechl ostravský soud při dalším projednávání okolností železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde se 8. srpna 2008 zřítil opravovaný most. Do trosek narazil mezinárodní rychlík, nehoda si vyžádala osm lidských životů a devět desítek zraněných. Vedoucí výroby dodavatelské firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava Jiří Muroň vypověděl, že při kontrole na stavbě narazil na problém s pojízdnými vozíky, které most podpíraly. Podle svědectví Jiřího Muroně se kolečka mobilních podpěr obrušovala, zástupci firmy Bögl & Krýsl mu však prý tvrdili, že jde o běžnou záležitost.

„Původní projektová dokumentace nebyla podle dnešních informací proveditelná, musela se měnit technologie. Předem jsme to nezjistili,“ uvedl Muroň. Dodal, že zpětně si uvědomuje i fakt, že firma překročila rozsah prací, které mohla podle smlouvy s Moravskoslezským krajem zadat subdodavatelům. „Tenkrát jsme si to neuvědomovali. Později se o tom hodně mluvilo,“ řek před soudem Muroň, který na stavbě působil jako vedoucí výroby a v hierarchii firmy byl hned pod generálním ředitelem.

Na stavbě prováděl namátkové kontroly. Zajímal se především o dodržování harmonogramu a průběh prací. „Na stavbě jsem byl několikrát. Naposledy den před zřícením. Všiml jsem si, že došlo k poruše. Zablokovaly se posuvné vozíky a obrušovala se kolečka,“ řekl. Právě tato porucha podle výsledků policejního vyšetřování byla jednou z příčin zřícení mostu. Osobně tomu ale nevěnoval pozornost. „Bral jsem to jako běžnou věc, která se na takových stavbách stává,“ uvedl Muroň s tím, že nikdo z řídících pracovníků společnosti Bögl & Krýsl, které na místě potkal, jej nežádali o pomoc při řešení poruchy.

Zároveň připomněl další klíčovou skutečnost, že v době, kdy probíhala rekonstrukce mostu, nebyla mezi hlavní dodavatelskou společností ODS a subdodavatelskou firmou uzavřena žádná smlouva.

Senát novojičínského okresního soudu se případem zabývá od 20. června. Z kapacitních důvodů využívá největší jednací síň Krajského soudu v Ostravě. Senát zatím stihl vyslechnout obžalované, svědky a několik znalců. Řada odborníků poukázala na chyby, kterých se stavaři dopustili. Na řadu chyb upozornila i policie. Ty pak podle ní ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště.

Obhájce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš: "Inženýr Muroň za nic nemůže a za nic neodpovídá, bude za to odpovídat pravděpodobně druhý z náměstků Strýček. Ten bude vyslýchán tento týden, tak uvidíme, na koho nás přepošle dále."

Advokát ODS Josef Zubek: "Jestliže firma B+K nastoupila na pracoviště a začala vykonávat práci tímto způsobem, dala tím jasně najevo, že akceptuje nabídku ze strany firmy ODS, a tím smlouva vznikla."


Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.