Tržil o zimních pneumatikách: Sledujte počasí v médiích i za oknem

Praha – S dnešním dnem mají řidiči povinnost přezout na zimní pneumatiky ve chvíli, kdy budou předpokládat, že se na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza vytvoří. Jak a podle čeho mají řidiči takové nebezpečí předvídat, ale zákon nedefinuje. Podle šéfa dopravních policistů Leoše Tržila musí řidiči špatné počasí předpokládat, při nehodách bude letní obutí přitěžující okolností.

„Je třeba vnímat nazutí zimních pneumatik jako preventivní záležitost. Rozhodnutí, na jakých pneumatikách pojedu, je na řidiči. V případě, že z naší strany dojde k závěru, že došlo k protiprávnímu jednání, tak to bude následně posouzeno správním orgánem,“ upozornil ve Studiu ČT24 Tržil. Informace o počasí je podle něj obecně známá, všechna média hlásí předpověď počasí a řada lidí navíc sleduje internet. Tím pádem člověk potřebnou informaci má a spolu s pohledem na teploměr s ní musí správně naložit.

Šéf dopravních policistů se ani neobává, že by mohlo dojít k zahlcení správních orgánů v případě, že si budou řidiči stěžovat na přísnost policistů, a podotýká: „Zhruba 93 procent vozidel v Česku má zimní pneumatiky, zbylých 7 procent úřady nezahltí.“ Přesto by se Tržil raději přikláněl k variantě určit pevné období, které by vymezilo povinnost přezout na zimní pneumatiky. Je podle něj zcela zřejmé, že letní pneumatiky mají i při suché, avšak studené vozovce horší jízdní vlastnosti. Čeští řidiči to vesměs chápou také.

Video Povinná zimní výbava automobilů
video

Povinná zimní výbava automobilů

Řidič se musí dívat i předvídat

Novela zavádí „povinné používání zimních pneumatik na všech druzích pozemních komunikací, a to v období od 1. listopadu do 31. března za podmínky, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák potvrdil, že je na řidiči, aby sledoval počasí a předvídal, zda ho před nadcházející cestou nečekají komplikace, u kterých by bylo zimních pneumatik potřeba. Podle zástupce řidičů v přestupkových řízeních Stanislava Šípa ovšem nelze běžnému řidiči stanovit povinnost, aby předvídal situaci, zejména co se týče klimatických podmínek.