Infotabule Pražského okruhu zejí černotou

Praha - Silničáři řeší problém s nefunkčními elektronickými infotabulemi a liniovým řízením na dálnici D1 před sjezdem na Pražský okruh. Přestože každé z těchto zařízení stálo přes deset milionů korun, mimo provoz jich je několik za sebou. Přitom právě teď jsou v úseku časté kolony a včasné zobrazení dopravních informací by mohlo řidičům pomoci.

Za vše může stavba mostu přes D1, tvrdí teď Ředitelství silnic a dálnic. Podle jeho informací stavební dělníci omylem porušili napájení infotabulí. „Celá tato část stavby okruhu od Vestce až po dálnici D1 je stále ve výstavbě a došlo tam k porušení kabeláže nebo jiných důležitých systémů. V souvislosti s tím máme porušené napájení informačních tabulí,“ popisuje mluvčí Martina Vápeníková z ŘSD a dodává: „Napájení teď nemáme celkem na čtyřech portálech, na třech z nich problém trvá zhruba půl roku. Další tabule pak jsou vypnuté.“

ŘSD prý vypnutím tabulí zároveň předchází dalšímu případnému poškození elektronických tabulí. „Dostali jsme doporučení, že bude lepší, aby byly portály prozatímně vypnuty, proto jsme tak udělali a řádně odstavené tabule označili. Informaci poskytne řidičům svislé dopravní značení,“ tvrdí Vápeníková.

Zastavení systému zaměstnává policisty

Odstavené informační portály teď ale kritizují taky policisté. Těm vadí například to, že kvůli technickému problému nemohou z dispečerského stanoviště řídit dopravu na začátku dálnice D1 a na Pražském okruhu právě prostřednictvím liniového řízení. „Samozřejmě pokud by systém byl funkční, ušetřilo by nám to hlídky v terénu. Teď musíme celý systém liniového řízení suplovat policisty v terénu, naše hlídky tam dozorují plynulost silničního provozu a nemohou se věnovat jiné práci, která by pro ně vyplývala ze služby,“ potvrzuje mluvčí pražských policistů Tomáš Hulan.

Kvůli nefunkčním informačním tabulím taky dochází k tomu, že důležité informace pro řidiče se objevují na těch zařízeních, která v provozu zůstala, tedy často několik desítek kilometrů před dopravní událostí, kterou následně popisují. „V tuto chvíli jsou informace o možných komplikacích distribuovány na vzdálenější funkční informační tabule, takže řidič tam například dostane informaci o koloně na Pražském okruhu, ale dostane ji už v oblasti Mirošovic na D1, kde samozřejmě žádná kolona není,“ uvedl Hulan.

Liniové řízení mimo provoz taky znamená, že policie není schopna zpomalit přijíždějící auta ke koloně a tím situaci v předstihu vyřešit. „Tabule liniového řízení mají sloužit k tomu, abychom korigovali plynulost silničního provozu. Když vznikne v nějakém úseku kolona, v kilometrech předcházejících této situaci bychom jindy zpomalili silniční provoz tak, aby kolona stihla odjíždět. Když to teď dělat nemůžeme, vytváří se kolony, ke kterým řidiči přijíždí standardní stotřicetikilometrovou rychlostí,“ doplňuje Hulan.

Náprava je v nedohlednu

Ředitelství silnic a dálnic zatím nedokáže říct, kdy vyřazené nebo vypnuté portály znovu spustí. Opakovaně se ale odkazuje k omluvě, že celý Pražský okruh včetně sousedních telematických aplikací je stále ve zkušební době. A to přesto, že už uplynul přesně rok a měsíc od otevření dopravní stavby pro řidiče. „Zkušební doba bude trvat do léta roku 2012,“ konstatuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Podle odborníků na dopravní informace je navíc v Česku problémem i to, že obsah zobrazovaných zpráv na velkých elektronických informačních tabulích na dálnicích řídí často jiné centrum než dopravní informační portály ve městech. „Tabule na dálnicích spadají pod Národní dopravní informační centrum v Ostravě, zatímco řízení dopravy na Pražském okruhu velí policie na centrále v Rudné. Tyhle systémy by ale měly být mnohem více propojeny, vždyť řidič většinou přijíždí z dálnice a pak směřuje právě na okruh,“ doplňuje Jaroslav Zvára, který byl několik let koordinátorem Národního dopravního centra.