Úřednice po kritice strategie vzdělávání u Dobeše skončila

Praha - Úřednice ministerstva školství, která před několika dny kritizovala strategii vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit, v úřadu skončila. Ministerstvo oznámilo, že se žena sama rozhodla odejít, úřednice se k tomu nevyjádřila. Česká televize už dříve uvedla, že žena rozeslala hromadný e-mail, v němž žádala o podporu v boji proti připravované strategii.

Marta Teplá vystoupila proti podpoře předškolních dětí a jejich rodičů ze sociálně vyloučených lokalit a proti postupnému rozpouštění praktických neboli zvláštních škol. Také protestovala proti tomu, aby děti ze sociálně vyloučených lokalit dostávaly přídavky na jídlo, jízdné či mimoškolní aktivity. Zároveň před několika dny rozeslala hromadný e-mail, v němž vyzvala adresáty, aby proti těmto krokům protestovali u premiéra, a tak „učinili přítrž nemravnostem a zastavili tento fanatismus“.

Asociace speciálních pedagogů, která se přidala na stranu Teplé, uvedla, že vláda přijatou strategií zvýhodňuje romské děti před ostatními. Naopak Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání oponovala, že vládou schválená strategie žádnou etnickou skupinu nezmiňuje.

Úřednici měl čekat personální trest

Server iDnes dnes kontaktoval Teplou se žádostí, aby vysvětlila, co by ve strategii řešila jinak a proč proti materiálu nevystoupila už v době jeho přípravy. Redakce však obdržela oznámení tiskového odboru MŠMT, že názory úřednice nereprezentují stanovisko ministerstva, a proto je odbor nebude médiím zprostředkovávat. „Paní Teplá se sama na základě vlastního uvážení rozhodla své působení na ministerstvu ukončit,“ sdělila vedoucí odboru Renáta Bartková Sodomová. Podle iDnes náměstek ministra školství Ladislav Němec před pár dny řekl, že Teplou čeká personální trest. Ministr Josef Dobeš (VV) případ nekomentoval. 

Strategii vláda schválila v září. Materiál, který připravila vládní agentura pro začleňování Romů a předložila vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková, kromě jiného navrhuje změnit financování škol tak, že na děti z ghett by školy měly dostávat víc peněz. Děti z nemajetných rodin by také měly mít mateřskou školu zdarma, měly by také dostávat příspěvek na jízdné, stravu, pomůcky či školní výlet. Příspěvky mají zajistit, že se děti plně začlení a budou mít stejné podmínky jako ostatní.