ČD má pomoci s prodejem majetku poradce, soutěž budí pochyby

Praha - Zakázka Českých drah za devadesát milionů korun budí pochyby. Firma vybírá externího partnera, který jí pomůže prodat nepotřebné budovy a pozemky. Podle odborů je ale soutěž střižená na míru jedné firmě. Podnik kritiku odmítá.

Plán drah je za tři roky zbohatnout na vlastních nemovitostech, které už údajně nepotřebují. Už tento záměr dopravní odboráři od začátku kritizují. Dohromady České dráhy k prodeji připravily asi 14 tisíc pozemků a k tomu přidávají dalších asi čtyři a půl tisíce drážních budov. O jejich ochranu a údržbu se totiž musejí starat, za což ročně platí asi 240 milionů korun. „Odhad může být, že se cena toho majetku pohybuje v řádu miliard korun, ale samozřejmě ta tržní hodnota se teprve uvidí,“ prohlásil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. 

Předseda odborářů Jaromír Dušek:

„Jedná se o lukrativní majetky, nikoliv zbytné, jak uvádějí České dráhy. Není to v mnoha případech tak, že by vybrané nemovitosti nebo pozemky drahám přebývaly, ale proto, že na nich chce někdo zbohatnout. Jako příklad uvedu pozemky u Masarykova nádraží.“


Na poradce, který s prodejem pomůže, je nyní vypsána veřejná soutěž. „Předpokládáme, že kvůli komplexnosti řešení, které vyžadujeme, to musí být buď velká mezinárodní firma nebo konsorcium více organizací. Celkem pro poradce, kterého soutěžíme, počítáme po dobu zhruba třiceti měsíců s devadesáti miliony korun,“ uvedl mluvčí železničního dopravce a zdůraznil, že celková částka soutěžené zakázky je maximální. „Odměna se každopádně bude přesně odvíjet od toho, za kolik se podaří majetek prodat, tedy bude platit, že čím větší zisk vznikne pro České dráhy, tím lepší podmínky bude mít i vybraný poradce.“

Právě tendr ale odboráři kritizují. Podle nich už je předem rozhodnuto o vítězi, jeho jméno ale zatím zveřejnit nechtějí. „Kritéria jsou stanovena natolik precizně, a natolik obratově vysoko, že se běžné realitní kanceláře, které jsou na českém trhu, nemají šanci do tohoto výběrového řízení vůbec přihlásit,“ myslí si Jaromír Dušek. „Kritéria vyhovují právě jen jednomu konkrétnímu subjektu. Je to v podstatě tak, jako bychom řekli, že vyhrát má ten, kdo má jedno předem určené rodné číslo.“ Představitelé organizace Transparency International zatím k podmínkám veřejné soutěže tak skeptičtí nejsou, přesto uznávají, že výběrové řízení zvýhodňuje velké firmy: „Tendr je vypsán takovým způsobem, že je určen pro konsorcia velkých firem, které za sebou něco mají, ale pro takto unikátní projekt dráhy nepotřebují nějakou garážovou poradenskou firmu,“ prohlásil David Ondráčka, ředitel Transparency International.

Stevardka ČD
Zdroj: České dráhy/ceskedrahy.cz

Dopravní odbory označují v tendru za diskriminační například to, že uchazeč má být zároveň i daňovým poradcem. To podle nich nijak nesouvisí s prací při prodeji nemovitostí. České dráhy to ale vidí jinak: „Tam nejde jen o čistý prodej pozemků, ale jde o komplexní řešení, jak s tím majetkem naložit. Proto chceme, aby vybraná firma byla schopná optimalizace transakcí v rámci daňových zákonů. Taky by měla například umět určit, zda je výhodné majetek v tuto chvíli prodávat, pronajmout, nebo si ho ponechat a prodat ho později,“ vysvětloval Petr Šťáhlavský s tím, že tento bod není podle jeho zaměstnavatele diskriminační ani proto, že vybraná firma může daňové poradenství řešit subdodávkou.

Podle odborářů se v několika bodech jedná o diskriminaci

Dalším kritizovaným bodem od odborářů je fakt, že vítěz má vykázat minimálně dvousetmiliardový roční obrat při zprostředkovatelské činnosti: „Na toto kritérium žádná česká realitní kancelář zprostředkovatelskou činností bez jiných typů práce vůbec nedosáhne, proto jde opět o diskriminaci,“ prohlásil Jaromír Dušek. Dráhy kontrují: „Považujeme to za přiměřené k hodnotě majetku, který chceme prodávat,“ řekl jejich mluvčí.

Z dalších kontroverzních bodů soutěže pak ještě odboráři upozorňují na to, že vítěz nemusí být členem Asociace realitních kanceláří ani nemusí předložit certifikát realitního makléře, vadí jim taky, že vítěz má být pojištěn minimálně na stomilionovou škodu. Podle Ondračky je zase sporné, zda mají dráhy požadovat takové podmínky, jako je zkušenost s prodejem a se zpětným pronájmem, protože to už jde nad rámec cíle vypsané soutěže. „Tady to zcela jednoznačně vypadá tak, že se to ušije na Frantu Vonáska, který musí mít přesně takové papuče a přesně takový účes, aby se vědělo, kdo to má vyhrát,“ poznamenal Dušek. Podle Šťáhlavského je ale objem zakázky tak mimořádný, že mu posléze musejí odpovídat i kritéria. Uzávěrka tendru je na konci listopadu, vítěze chtějí dráhy znát v únoru.