Kritický rok na železnici - vážných nehod je pětkrát víc

Praha – České železnice zažívají rok plný závažných nehod. Do této kategorie patří havárie s oběťmi na životech, s vyšším počtem těžce zraněných nebo se škodou nad pět milionů korun. Zatímco v předchozích letech k nim v Česku docházelo v průměru zhruba třikrát do roka, letos už vyšetřovatelé vyjížděli k sedmnácti takovým událostem.

Drážní inspekce dnes uzavřela tři čtvrtě roku starou nehodu z Brna-Maloměřic a Česká televize má závěrečnou zprávu vyšetřovatelů k dispozici. Za příčiny nehody, při které vykolejil nákladní vlak a protijedoucí osobní spoj musel použít rychlobrzdu, označili inspektoři liknavost správců kolejí ze SŽDC.

Ti podle nich netušili o trhlině na výhybce, kontroly prováděli nedůsledně, špatně výhybku udržovali, a když už se o závadě před nehodou dozvěděli, tak jen fiktivně vykázali její opravu, nic však neudělali. „Do 31. května 2010 měla být odstraněna závada na výhybce, spočívající ve výměně jazyka a opornice. K této výměně nedošlo, ale administrativně bylo vykázáno, že závada byla odstraněna,“ konstatuje generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

Video Události, komentáře: (NE)BEZPEČNÁ ŽELEZNICE?
video

Události, komentáře: (NE)BEZPEČNÁ ŽELEZNICE?

I proto teď vyšetřovatelé mluví také o systémových příčinách – podle nich na trati docházelo k opakovanému selhání kontrolního systému provozovatele dráhy. Ten chybu přiznává a tvrdí, že za ni už byli jeho zaměstnanci potrestáni pokutami a tři z nich i výpovědí: „Stálo to post konkrétního traťmistra, který zodpovídal i za kontrolu této části železniční infrastruktury, dále post náměstka pro provoz na územní správcovské jednotce a odejít musel taky náměstek pro provozuschopnost dráhy na ředitelství SŽDC,“ vyjmenovává mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Nehod je pětkrát více - hlavně kvůli strojvůdcům

Teď uzavřená brněnské nehoda nákladního vlaku navíc rozšiřuje už tak alarmující statistiky těch vůbec nejtěžších druhů havárií na kolejích. Letos jejich počet oproti předchozím letům narostl téměř o pět set procent. Patří mezi ně sice i havárie tramvají, přesto dominují právě železniční karamboly. Dohromady inspektoři vážných kolizí napočítali sedmnáct, loni i předloni přitom byly vždy jen tři, rok předtím pět a v roce 2007 opět jen tři. „Je to velmi negativní trend. Chceme nastavit taková systémová řešení, která by v roce 2012 výrazně nehodovost na železnici snížila,“ slibuje ministr dopravy Pavel Dobeš.

Jednotka řady 471 po nehodě na odbočce Odra
Zdroj: ČT24

Nejčastěji k vážným haváriím dochází kvůli dvěma příčinám. Jednou z nich je lidská chyba, tedy například nerespektování návěstidel strojvedoucími. Druhým problémem pak bývá technický stav trati. „Železniční infrastruktura zcela přirozeně a pochopitelně stárne, ve vztahu k únavě materiálu a ke stárnutí železnice jako celku je to možné,“ komentuje statistiky Pavel Halla, ale zároveň uklidňuje tím, že SŽDC teď zpřísnila své postupy: „V současné době zavádíme nové bezpečnostní standardy, co se týče kontroly tratí, železničního svršku i defektoskopických zkoušek.“

Ve skupině nejvážnějších letošních nehod figurují známé havárie. Mezi ty, za které mohla chyba lidského faktoru, bude pravděpodobně patřit nedávné vykolejení CityElefantu v Ostravě, srážka vlaků poblíž Nymburku z počátku října nebo únorová tragédie u Bosňan, při které jeden člověk zemřel. Naopak správci kolejí mají část odpovědnosti za ty karamboly, při kterých například vlaky narazily do stromů na trati.

Kontrol v terénu přibude

K takovým případům došlo například v červenci u Rychnova u Jablonce nad Nisou nebo v červnu poblíž Kraslic. Správa železniční dopravní cesty se pravděpodobně bude muset v budoucnu zpovídat také ze známé nehody nákladního vlaku u Vyškova, ke které došlo kvůli tomu, že v úseku bylo u kolejí až 98 procent uvolněných šroubů. „Detailně vyhodnotit, co způsobilo nárůst nehod, budeme moci po ukončení vyšetřování všech těchto mimořádných událostí. V tuto chvíi by to byly jen spekulace,“ říká generální inspektor Šigut.

Správci kolejí nyní začnou provádět defektoskopické zkoušky častěji a náprava už začala také v terénu. Správci kolejí vytipovali tři tisíce kilometrů tratí, kde hrozilo uvolnění šroubů – do seznamu patří třeba trasy od státní hranice do Lanžhota, z Lulče či Ivanovic do Vyškova, další v okolí Nezamyslic, Střelic nebo Kojetína. Na jejich opravu už vyčlenili 150 milionů korun. Pro rok 2012 pro ně navíc ministr dopravy chce získat víc peněz právě na údržbu, celkem usiluje o navýšení až o devět set milionů korun.