Ombudsman tepe Makro: Pusťte děti dovnitř!

Brno – Velkoobchodní řetězec Makro porušuje zákazem vstupu dětí do 12 let do svých prodejen antidiskriminační zákon. Zákaz diskriminuje podnikatele-rodiče, kteří ve velkoskladu potřebují nakupovat, ale zároveň se starají o malé děti, domnívá se ombudsman Pavel Varvařovský. Prodejce zákaz vysvětluje bezpečnostními důvody, které jsou podle ombudsmana legitimním cílem – dá se ho však dosáhnout i jinak. Makro s ombudsmanem spolupracovalo a závěry jeho analýzy zná, nevyloučilo ani změny.

Na ombudsmana se obrátila žena, které pracovníci Makra neumožnili vejít do prodejny s dvouletým synem. Varvařovský jí dal za pravdu. Snaha obchodníka, aby dbal na bezpečnost dětí, je podle něj v pořádku, cíle se však dá dosáhnout i jinak. „Takovým alternativním opatřením může být zřízení dětského koutku anebo podmínění vstupu dětí přísným dohledem dospělého,“ dodal.

Romana Nýdrle z Makra uvedla, že od letošního ledna funguje v plzeňské prodejně Makro dětský koutek. Po roce provozu chtějí zástupci firmy jeho úspěšnost vyhodnotit a případně ho zřídí v těch z dalších 13 velkoobchodů, kde na něj bude místo. Manažerka zároveň smysl zákazu obhajovala. Makro podle ní není obvyklým supermarketem, ale samoobslužným skladem, kde v otvírací době se zbožím manipulují skladníci s vyskozdvižnými vozíky.

Ombudsman Pavel Varvařovský
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Provoz s dětmi se dříve neosvědčil

„Provoz s dětmi jsme testovali v listopadu 2009, kdy jsme umožnili nákup s dětmi bez omezení po dobu pěti neděl. Bohužel však výsledky nebyly dobré,“ uvedla. Zaměstnanci prý nemohli používat vysokozdvižné vozíky, takže nedoplňovali zboží a to záhy chybělo. „Dále nás kritizovali významní zákazníci, kteří si na provoz s dětmi stěžovali z důvodu omezení volného pohybu po velkoobchodu s vysokoobjemovými plně naloženými vozíky,“ dodala.

Firma podle Nýdrle o ombudsmanově stanovisku ví a jeho názor respektuje. „Zákaz však z výše uvedených důvodů rušit nebudeme,“ podotkla. Zdůraznila, že zákaz vstupu dětí je navíc součástí obchodních podmínek firmy, s nimiž každý odběratel při registraci musí souhlasit. Může se tak prý svobodně rozhodnout, zda v obchodě bude nakupovat, nebo ne.