V Česku vyvinuli kvalitní transportér za rozumnou cenu

Praha - České firmy vyvinuly zbrusu nový obrněný transportér. Univerzální typ Vega je určen pro současná bojiště, jako jsou Irák nebo Afghánistán. Podle tvůrců nabízí stejnou ochranu i výkony jako zahraniční modely, jeho cena se však oproti konkurenci pohybuje výrazně níž. Odolností předčí obrněné Pandury, pohyblivostí se vyrovná nákladním vozům Tatra. Transportér Vega projede s posádkou a 12 vojáky téměř všude, včetně horských stezek, pouště i bahna. Vůz zatím existuje ve 3 exemplářích, oficiálně ho firma představí na květnovém veletrhu vojenské techniky v Brně.

„Tyto podvozky byly využívány i na Dakaru, vozidlo má vynikající průchodivost,“ říká k charakteristice Vegy generální ředitel firmy SVOS Jaroslav Černý. Na silnici jezdí Vega rychlostí až 110 km/h, její dojezd přesahuje tisíc kilometrů. Odolnost podvozku vůči výbuchu 10 kilogramů TNT, což je účinek zhruba dvou min, a pancéřování vůči protitankovým střelám hovoří ve prospěch vozu třeba pro konflikty v Iráku nebo Afghánistánu.

„Počítačový systém aktivuje vlastní ochranu vozidla, která vyletí proti střele a zničí ji,“ uvedl ředitel Černý. Vojenský poradce František Štěpánek ve výčtu možných využití jmenuje vedle jiných třeba „velitelské vozidlo, spojovací vozidlo, sanitu nebo logistické vozidlo.“ První zájemci se ozvali z Asie, neoficiálně se mluví o Indii. Nejvyšší prodejní cena transportéru se pohybuje na 20 milionech korun. „Jeho nabídková cena je nižší než jakákoli zahraniční konkurence,“ hodnotí nabídku analytik ministerstva obrany Martin Koller.

Reportáž Karla Rožánka (zdroj: ČT24)

Armáda vyřadila „Anduly“

Česká armáda dnes po téměř třiceti letech vyřadila z výzbroje svého letectva dopravní letoun Antonov An-26. S legendární „Andulou“ se vojáci rozloučili slavnostním nástupem na letišti v pražských Kbelích. Zúčastnili se ho současní i bývalí piloti, mechanici, navigátoři a další lidé, kteří měli s tímto letadlem co do činění. Antonov nad jejich hlavami několikrát proletěl v doprovodu nového transportního letadla CASA C-295M, které se ve vojenském letectvu stalo jeho nástupcem.

„Andula“ sloužila v československé a posléze české armádě plných 29 let. „Pokaždé, když končí letoun, který překryl téměř tři generace pilotů a létajícího personálu, tak musí nastat nostalgie. Bylo by špatné, kdybychom se s ním rozešli bez nějaké stopy lítosti,“ řekl na slavnostní akci novinářům velitel letecké základny ve Kbelích Jiří Vávra.

Vydáno pod