Poslední šanci pro L-159 mají v rukou Aero a Irák

Praha – Armáda stále řeší, co udělá s přebytečnými letadly L-159. Nyní se rýsuje nové řešení – ráda by je, byť za zlomek původní hodnoty, vrátila zpátky výrobci. Ten by na oplátku zmodernizoval ty stroje, které vojáci skutečně používají.

Podzvukové stíhačky měly být původně esem českého leteckého průmyslu, dnes zakonzervované stojí v hangáru jako kulisy z vědeckofantastického filmu. Po deseti letech od jejich výroby se konečně rýsuje, co s nimi. „Jedna z variant je i to, že bychom mohli udělat určitou výměnu, dát nepotřebné letouny Aeru a oni by nám za to udělali modernizaci těch letounů, které armáda používá,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Tím by skončil jeden z nejméně výhodných armádních obchodů. Po rozpočtení 50 miliard, kolik celý program 159 stál, vyšlo jedno letadlo na zhruba 700 milionů. Ještě před deseti lety si marketingové studie cenily jedno na 300 milionů. Dnes, pokud se podaří výměna s Aerem, získá armáda protihodnotu za jedno letadlo 20 až 40 milionů korun.

Reportáž Tomáše Vlacha a Terezy Kručinské (zdroj: ČT24)

Šance na prodej je možná jednou z posledních

„Armáda skutečně ty letouny nepotřebuje, nemá pro ně ani žádné další využití, takže z dnešního pohledu je to jediné možné řešení, co s těmi letouny dál,“ soudí letecký publicista Tomáš Soušek. „Je potřeba, aby cena byla dána expertním odhadem, který zároveň bude oponován, takže by to nemělo být jen na základě nějaké dohody, ale musí to být skutečně reálná cena,“ dodal bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý.

L-159 je výsledkem snahy vlády zachránit krachující letecký průmysl. V 90. letech objednala pro armádu 72 strojů. Později se ale ukázalo, že vojáci jich potřebují jen třetinu. Veškeré úsilí o prodej do zahraničí kvůli silné konkurenci zkrachovalo. Asi nejblíže úspěchu je teď Aero v Iráku. Už v létě podepsání kontraktu na poslední chvíli překazila výměna v iráckém kabinetu.

Prodej L-159
Zdroj: ČT24

Pokud by kontrakt vyšel, čeká L-159 zásadní přestavba. Irák chce totiž dvoumístné stroje a v českém kokpitu je místo jen pro jednoho pilota. Irácký zákazník požaduje 22 letadel a na jejich přestavbu by mělo padnout všech 36 strojů. Podobná možnost se v dohledné době opakovat nebude. V případě neúspěchu najdou L-159 další šanci už jen velmi těžko.