Letošní rok je k nehodám motorkářů shovívavější

Praha – Letošní rok je pro motorkáře nejlepší sezonou za posledních deset let. Zatímco v předchozích letech se číslo obětí jezdců na dvou kolech každoročně zvyšovalo, letos je výsledek k motorkářským životům tolerantnější, zemřelo jich zatím 72. Policie to označuje za úspěch svého mototýmu, ministerstvo dopravy zase za důsledek cílených kampaní.

Ne každý motorkář je bláznivý jezdec a ne každý si za své zranění může sám, vyvrací obecné klišé téměř padesátiletý Martin Markalous. Na motorce jezdí od patnácti let, kromě volnočasových projížděk měl rád i jízdu na okruhu a účastnil se i závodů. K jeho fatálnímu zranění ho ale nakonec dovedla běžná cesta na motorce do práce. 

„Krásný a slunečný den to byl, nádherně se jelo, nikam jsem nespěchal. Pak vyjedu ze zatáčky a v protisměru proti mně normálně jedou dvě auta. Najednou si to ale jedno z nich namířilo přes silnici přes plnou bílou čáru, přímo přes moji jízdní dráhu. Ani jsem nestačil šáhnout po brzdě a už jsem letěl,“ vypráví svůj příběh Martin. Teď je v rehabilitačním centru v Kladrubech. Podle všeho už nikdy nebude chodit. „Ten řidič byl v šoku, tomu se nic nestalo, zato já jsem letěl ještě třicet metrů za auto. Probudil jsem se pak až po dvanácti dnech v nemocnici. Jak jsem se později dozvěděl, on se otáčel proto, že zapomněl koupit nějaké pomeranče u stánku, který přejel…“ 

Hazardéři mezi motorkáři jsou i nadále

Navzdory předchozímu příběhu ale ze silnic podle expertů stále nezmizeli ani hazardéři mezi motorkáři. Policejní tým například natočil na Karlovarsku jezdce, který na silnici první třídy kličkoval v hustém provozu ve více než dvousetkilometrové rychlosti. Jiná policejní kamera zase zaznamenala jezdce, jak riskuje při předjíždění do kopce, aniž by viděl za jeho horizont. 

„Bohužel dál platí, že hodně českých motorkářů má obrovské množství sebedůvěry, ale z hlediska techniky jízdy, z hlediska správného brzdění, vyhýbání se, a vůbec i sezení na motorce nebo zvládnutí techniky při průjezdu zatáčkou nemají ani žádné vědomosti ani zkušenosti,“ domnívá se dlouholetý provozovatel kurzů bezpečné jízdy Jiří Patera. 

Od roku 1990 už zemřelo v Česku 1 693 motorkářů. Pro srovnání, je to jako kdyby například najednou zemřeli všichni obyvatelé Hodslavic na Novojičínsku. Dlouhodobě patří tuzemští jezdci při přepočítání poměru smrtelných nehod na milion ujetých kilometrů k nejhorším v Evropě. Přesto sezona 2011 aspoň částečně trend obrací: smrtelných úrazů meziročně ubylo o pětinu. 

Může za nižší čísla prevence?

„Došlo k preventivnímu působení na řidiče motocyklů, a i díky tomu zaznamenáváme výrazný pokles následků při dopravních nehodách,“ tvrdí například ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Podle něj se osvědčil policejní mototým. „Už to, že jsme venku a že nemáme žádná prdítka, ale máme pořádné motorky, tak je to znát. Kluci už si na nás dávají pozor,“ potvrzuje třeba Petr Hnízdil, který je nejzkušenějším policistou v pražském mototýmu. „Toho, kdo bude chtít závodit, nebude problém dojet. Navíc i motorkáři už jsou opatrnější. Nedělají s odpuštěním takové čunčárny, jako dřív, navíc jezdí i lépe vybavení, používají reflexní vesty a jsou vidět,“ dodává Hnízdil. 

Roční výsledky všech tuzemských policejních mototýmů zahrnují přes čtyři a půl tisíce přestupků chycených přímo v provozu, tedy v přepočtu zhruba patnáct denně. Průměrná výše udělené pokuty činí 650 korun, nejčastěji ji policejní motorkáři udělují za rychlost nebo za nesprávný způsob jízdy. 

Ministerské vysvětlení zlepšených statistik pak zase zní: zabraly preventivní kampaně na motosrazech: „Víme, že jejich dopad mohl být na 40 tisíc účastníků,“ uvádí mluvčí úřadu Květa Kočová. „To je v takových vlnách. Příští rok se zase dozvíme, že mrtvých je zase o třicet procent víc. Bohužel, podle toho, co jsem ještě já v první půli roku v provozu zažil, tak si rozhodně nemyslím, že by lidé začali jezdit pomaleji nebo bezpečněji,“ komentuje statistiky těžce zraněný Martin Markalous.