Policie stíhá bývalé manažery ŘSD kvůli korupci

Praha – Dva bývalé manažery a někdejšího právníka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes obvinila protikorupční policie kvůli údajně nevýhodným pronájmům pozemků na dálnicích D47 a D5. Stíhá je pro přijímání úplatku a porušování povinnosti při správě cizího majetku. Škoda vzniklá státu se odhaduje na několik set milionů korun. Jedním z obviněných by měl být bývalý ředitel ŘSD Petr Laušman. Policie obvinila také majitele dvou obchodních společností, jimž byly pozemky pronajímány. Podle kriminalistů poskytl jednomu z bývalých manažerů úplatek přes 15 milionů korun.

Obvinění bývalí zaměstnanci ŘSD uzavřeli v roce 2006 se dvěma obchodními společnostmi smlouvy o pronájmech pozemků a zbudování obslužných zařízení na dálnicích D47 a D5. Tyto smlouvy byly pro Českou republiku krajně nevýhodné, stát údajně přišel o více než 264 milionů korun, které mohl dostat, pokud by pozemky pronajímal bez prostředníků. Dalším stíhaným je majitel dotčených společností, který v letech 2005–2006 zajistil jako odměnu za uzavření smluv jednomu z manažerů byt v Krkonoších v hodnotě nejméně 1,7 milionu korun. Navíc mu poskytl další úplatek ve formě směnek ve výši 15 milionů korun. „Směnky byly předány včera dopoledne v restauraci v centru Prahy. Okamžitě po jejich předání kriminalisté zadrželi tři osoby,“ uvedl mluvčí policejního prezidia Jaroslav Ibehej.    

Kriminalisté včera v rámci vyšetřování zadrželi celkem sedm osob. Během domovních prohlídek a prohlídek dalších prostor zajistili mimo jiné několik milionů korun v hotovosti. Všichni čtyři obvinění jsou zadrženi a v současné době probíhají jejich výslechy.

Video Reportáž Hany Vorlíčkové a Michaely Polákové
video

Reportáž Hany Vorlíčkové a Michaely Polákové

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) jako nadřízený ŘSD žádné další podrobnosti k tomuto konkrétnímu případu neuvedl, oba úřady nyní poskytují informace výhradně policii. Dobeš ale prozradil, že ministerstvo s kriminalisty na podobných případech spolupracuje již delší dobu. Dodal, že jeho úřad podniká a nadále bude podnikat kroky, aby se podobné excesy v budoucnu neopakovaly.

Podle redaktora časopisu Respekt Tomáše Sachera je překvapivé, že se v hledáčku policie objevil tak starý případ. Větší pozornost nejen novinářů podle něj poutalo období, které následovalo ředitelování obviněného Laušmana, tedy léta 2007-2010. Na ministerstvu dopravy v té době seděl Aleš Řebíček za ODS. Toto období se vyznačovalo rekordními investicemi do výstavby dopravní infrastruktury a především dálnic, a tudíž se také vyrojilo množství podezření na předražené a zbytečné stavby. Sacher proto očekává, že se podobných obvinění právě z této pozdější doby, možná i v souvislosti s čerstvě odhaleným případem, objeví ještě více. Řekl to v pořadu Ekonomika ČT24.

Sachrovi chybí větší aktivita ministerstva v odhalování podezřelých případů. „Předchůdce ministra Dobeše, tedy Vít Bárta, nastavil na začátku letošního roku laťku, když podal konkrétní trestní oznámení na regionální manažery ŘSD. Je to výzva, aby i nový ministr postupoval touto cestou. Pouhá deklarovaná součinnost s orgány činnými v trestním řízení na mě působí pasivním dojmem,“ podotkl. Ministr Dobeš je v tomto opatrnější. Poukazuje na to, že zhruba polovina sporů, které řešil soud, skončila smírem nebo výhrou dodavatele. 

Dálnice D47 je podle Sachra v odhalování dalších neprůhledných zakázek na ŘSD klíčová. Právě jí se týká celá řada podezřelých případů, ať už jde o předražené zakázky nebo stížnosti na špatnou kvalitu. V mnohých z nich se ukázalo, že na vině není dodavatel, ale že si ŘSD objednalo nekvalitní stavbu. „Je pravda, že ŘSD v tom hrálo klíčovou roli jako partner dodavatelských firem. Padala tam charakteristika jako kartel, kdy firmy stavějící dálnice fungovaly v jakési symbióze s ŘSD,“ dodal Sacher. Co se týče kauzy nekvalitní stavby dálnice D47, klade nyní ministr důraz na to, aby byly včas shromážděny podklady pro reklamační řízení. „Je důležité, aby byly dodrženy reklamační lhůty, aby dálnice nebyla opravena za další peníze daňových poplatníků,“ řekl Dobeš.

Kolik peněz stát celkem na neprůhledných zakázkách tratí, si Dobeš netroufá spekulovat, počítá ale s tím, že jde o řádově stamiliony. Podle Sachera v případě předražování dopravních staveb nejde o spekulace, předražování až o čtvrtinu potvrdil Nejvyšší kontrolní úřad. „I tato kauza se týká pronájmu pozemků kolem dálnice, nikoli její samotné výstavby. A výstavba dálnice má, nejen co se výše investovaných prostředků týče, rozhodně větší prioritu,“ dodal Sacher.