Partaj, nebo stát? Mediální agentury si musí vybrat

Praha – Mediální agentury, které s politickými stranami spolupracují na předvolebních kampaních, nebudou moci získat státní zakázky. Na nových pravidlech, která by měla platit od příštího roku, se dohodli zástupci Úřadu vlády s představiteli Asociace komunikačních agentur (AKA). V lednu by o nich ještě měli jednat ekonomičtí ministři. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny.

„Bylo by dobře, aby nedocházelo k souběhu toho, kdy mediální agentura pracuje současně pro stát i pro nějakou politickou stranu. Žádná podezření z minulosti se sice neprokázala, ale uznáváme, že je to riskantní,“ připustil ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Janoušek.

Nová pravidla by mohla platit již pro chystaný tendr ministerstva pro místní rozvoj (MMR) na na propagaci evropských fondů. MMR tudíž do zadávacích podmínek výběrového řízení za 250 milionů korun vloží podmínku, že vítěz nesmí být spojen s politickými kampaněmi. Přesné znění nového pravidla ovšem zástupci ministerstva zatím nechtěli odhalit.

Zatím také není jasné, jak daleko do minulosti bude podmínka pro mediální agentury sahat. „Předběžně jsme ale hovořili o tom, že by tam měl být odstup zdaňovacího období,“ naznačil Janoušek. Pokud agentura pracuje pro stát a politickou stranu v jednom roce, nejde z výročních zpráv odlišit, jak velké měla zisky na jednotlivých zakázkách. Zda tedy pro politiky nepracovala výhodně na úkor státu.

Souběh práce pro strany a stát odmítal premiér Nečas

Pro omezení mediálních agentur se na podzim vyslovil premiér Petr Nečas. „Využívání mediálních agentur v době úspor se ukazuje jako zbytečný luxus. Státní firmy a úřady mají mít schopné zaměstnance, kteří dokážou vyjednávat se zástupci médií přímo, bez prostředníků,“ prohlásil tehdy premiér.

Volební kampaň sociální demokracie
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Nečasova výtka tehdy mířila především proti působení vlivné mediální agentury Médea, která minulý rok vytvářela kampaň pro ČSSD. Největší opoziční straně tehdy zajistila až devadesátiprocentní slevy na billboardy a inzeráty, které ovšem ostatní strany nemohly získat. Médea přitom ve stejné době spolupracovala se státními firmami Lesy ČR nebo České dráhy.

Státní instituce se proti premiérovu nápadu ohradily s tím, že se bez mediálních agentur neobejdou, nedokážou prý vyjednat tak výhodné ceny. Místo toho tedy vznikl nápad zakázat souběh práce pro stát a politiky.