Jaký bude rok 2012 na kolejích?

Praha - Po revolučním roku na kolejích, ve které se poprvé na tuzemské železnici rozhořel konkurenční boj o pasažéry, přichází rok velkých plánů, novinek a očekávání. Oba stávající dopravci slibují další lepší vagóny – a na svůj rozjezd se připravuje také ten zatím „třetí vzadu“, tedy společnost Leo express.

Právě nástup dalšího dopravce na linku Praha-Ostrava aspiruje na nejočekávanější událost železničního roku 2012. Lákadlem mají být hlavně zcela nové soupravy Flirt od společnosti Stadler – ty by mohly na zkušební okruh vyjet už v dubnu, nasazení prvních pěti vlaků do ostrého provozu pak je plánováno na prosinec. Dopravce už dříve naznačil, že počítá se třemi třídami komfortu pro cestující a jako standard nabídne připojení na internet nebo prostornější interiér, než jaký dnes představuje například Pendolino Českých drah.

Hlavní nádraží v Praze
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

RegioJet podnikatele Radima Jančury se v nadcházejících dvanácti měsících zaměří na rozšíření počtu svých spojů a další zvýšení komfortu. K dnešním pěti párům vlaků mezi českou a moravskoslezskou metropolí přibudou už v únoru další dvě soupravy v obou směrech a od dubna by pak společnost poprvé měla vyjet s plným nasazením, které má zajištěno v platném jízdním řádu, tedy s devíti spoji v obou směrech. „Modernizujeme teď dalších několik desítek vozů od rakouských drah, prochází velmi důkladným remodelingem. Dostanou nový interiér, nová skla, nové prostorové uspořádání otevřených prostor, zkrátka na vagónech potom nebude absolutně poznat, že nejsou úplně nové,“ popisuje mluvčí společnosti Aleš Ondrůj a dodává: „Počítáme také se zapojením nově řešených restauračních vozů a spustíme taky projekt vagónů, určených pro vyšší třídu.“

Souprava Regiojet
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Trumf Českých drah možná už na období konce roku 2012 se jmenuje Railjet. Pokud by se dopravci podařilo první z očekávaných souprav od společnosti Siemens nasadit už v prosinci příštího roku, pravděpodobně by hlavní mediální pozornost upoutal právě na sebe. Vůbec největší kontrakt drah, přesahující cenu pěti miliard, má přinést výrazně vyšší komfort, než jaký dosud České dráhy dokázaly nabídnout. Zásuvky, wifi připojení, klimatizace, dětský koutek, ale třeba i informační systém podobný tomu, jaký je v některých letadlech. „Není to jenom vyšší rychlost, ale právě pohodlí cestujícího v tom vlaku. Informační systém například obsahuje obrazovky, které ukazují přesnou polohu, je tam i manuál ke zjištění okamžité rychlosti jízdy, připravuje se taky možnost kamery na stanovišti strojvedoucího,“ slibuje náměstek tuzemského železničního dopravce Antonín Blažek. Jenže kvůli sporům se Škodou Transportation a následnému posuzování tendru u antimonopolního úřadu došlo ke zdržení podpisu smlouvy na nákup těchto jednotek – a stihnutí termínu nasazení alespoň jedné ze šestnácti souprav do provozu od dalšího grafikonu tak je spíš nejisté.

České dráhy proto zatím lákají alespoň na další novinky na kolejích. Do provozu bude uvedeno několik desítek nových regionálních vozů a jednotek, rozvíjí se modernizace vagónů pro dálkovou dopravu a rozšíří se i nabídka spojů pro přepravu vozíčkářů a cestujících s jízdními koly. Do všech souprav Pendolino bude údajně už konečně zavedeno několik let slibované bezdrátové připojení k internetu a vagóny dostanou elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících.

V regionální dopravě pak má být v únoru hlavní novinkou dodávka nových motorových vozů RegioShuttle od společnosti Stadler v Libereckém kraji a později taky v kraji Vysočina. Na koleje se dostanou i nové CityElefanty, které vyjedou z Prahy do Benešova a z Ostravy do Mostů u Jablunkova. „V druhé polovině roku předpokládáme zahájení provozu také prvních nových elektrických jednotek RegioPanter od české společnosti Škoda Transportation a motorových souprav LINK od polské firmy PESA. Do provozu budou uváděny také další jednotky Regionova na tratích Praha – Dobříš, Kutná Hora – Zruč nad Sázavou nebo na tratích v Moravskoslezském kraji,“ vypočítává mluvčí podniku Petr Šťáhlavský. Jak dále doplňuje, v dálkové dopravě chce společnost nasadit několik desítek nově revitalizovaných vozů na rychlíkové linky a vyjedou taky modernizované restaurační vagóny.