Na silnicích loni vyhaslo 701 lidských životů

Praha - Při dopravních nehodách loni v Česku zahynulo 701 lidí, což je o 52 méně než v předchozím roce. Vyplývá to z předběžných policejních statistik. Při dopravních nehodách přišlo loni o život nejméně lidí od roku 1980. Přibylo však těžce zraněných, loni vážný úraz utrpělo 3 025 lidí, rok předtím to bylo 2 823 účastníků dopravních nehod. Nejčastější příčinou havárií byl v roce 2011 nesprávný způsob jízdy a nedodržení předepsané rychlosti. Podle informací České televize si loňské nehody vyžádaly nejméně obětí za posledních 56 let. V období od roku 1980 byl nejhorší rok 1994, kdy přišlo o život 1 473 lidí.

V loňském roce policie vyšetřovala kolem 75 000 havárií, oproti předchozímu roku to bylo asi o 500 nehod méně. Škody se odhadují na 4,5 miliardy korun, o rok dříve to bylo asi 4,9 miliardy.

Nejtragičtějším měsícem z hlediska počtu obětí dopravních nehod byl v loňském roce srpen, kdy zahynulo 78 lidí, naopak v lednu přišlo o život 42 účastníků nehod, což bylo za celý rok nejméně. Za poslední měsíc loňského roku na českých silnicích zahynulo 55 lidí, 203 lidí utrpělo těžká zranění. Oproti poslednímu měsíci loňského roku se situace výrazně zhoršila, tehdy si dopravní nehody za celý měsíc vyžádaly 37 obětí.

Nejhoršími dny se staly středa 9. února, kdy policie zaznamenala devět mrtvých, a čtvrtek 30. června, který si vyžádal životy osmi lidí. Velký počet usmrcených připadá i na pondělí 23. května a sobotu 27. srpna, kdy zahynulo sedm lidí. Policie však vloni zaznamenala také 69 dní, kdy se havárie na silnicích obešly bez smrtelných zranění.

Statistiky se možná budou ještě měnit

Konečné statistiky se možná budou ještě drobně upravovat. Například nehoda, při které zemřel řidič autobusu u Slaného, se možná nakonec nebude do statistik mrtvých počítat. Policie má totiž podezření, že šofér zemřel už před havárií. Pokud to lékaři prokáží, celoroční statistika se tím změní. Podobných případů se ročně stane několik desítek. „Máme potvrzené zatím tři případy, které byly způsobeny zdravotní indispozicí řidiče, po které následovala dopravní nehoda. Pro nás to znamená, že řidič zemřel dříve, než dopravní nehodu způsobil,“ vysvětluje liberecká policejní mluvčí Vlasta Suchánková.

V Praze umírali chodci pod koly tramvají

Havarovaná tramvaj
Havarovaná tramvaj

V Praze se stalo o deset smrtelných havárií víc a hned polovinu z nich tvoří chodci usmrcení tramvají. „Měli jsme připravenou akci s dopravním podnikem, samozřejmě byla realizována, bohužel nepřinesla výsledky, které jsme očekávali,“ přiznává Jiří Dušek z pražské dopravní policie a doplňuje: „Vliv může mít i to, že byly upravovány některé tramvajové tratě a došlo přitom na mnoha místech ke ztišení provozu tramvají.“