Senátoři projednají finanční strop na kampaně politických stran

Praha - Utrácení za předvolební kampaně je hlavním tématem pro dnešní schůzi senátorů. Na stole mají zákon ČSSD, který přesně stanovuje, kolik můžou politické strany za kampaně maximálně utratit. Podle sociálních demokratů by limit neměl přesáhnout 80 milionů korun ročně. Opoziční zákon má šanci na úspěch, se zavedením stropů pro volební klání souhlasí - byť s výhradami - i vládní koalice. připravuje ale i vlastní návrh. 

Rok 2010, tzv.supervolební rok. Konaly se volby do sněmovny, do senátu a i obecních zastupitelstev. Jedna kampaň stíhala druhou. Třeba ODS utratila 541 milionů korun, sociální demokraté vyčíslili kampaně na 270 milionů. Spekulovalo se ale, že strana musela podle cen bilboardů a inzerce zaplatit mnohem víc. Takovým cifrám i nejasnostem by nový zákon udělal za dost.

0

Bohuslav Sobotka (ČSSD): Pokud budou limity výdajů stran v kombinaci s přísnějšími pravidly pro sponzoring, tak minimálně zlepšíme politickou kulturu a ucpeme nějaká místa, která dnes mohou působit na občany netransparentním způsobem.


Strany by mohly podle návrhu na volební kampaně dávat maximálně 80 milionů korun ročně. ČSSD chce zakázat i samotné sponzorování stran firmami. Strany by nově mohly dostávat peníze darem pouze od fyzických osob. Maximálně však 1 milion korun.

„Mají-li být zavedeny limity pro náklady na volební kampaň, musí tady současně být systém pojistek, které zabrání, že ty kampaně formálně bude provádět někdo jiný (..) a ta strana se bude tvářit, že je provádí někdo jiný,“ doplňuje premiér Nečas.

Limit 80 milionů korun má platit pro volby do sněmovny, Evropského parlamentu a krajských zastupitelstev. V případě senátních voleb by měl být tři miliony korun ročně na každého kandidáta. Samotní uchazeči o funkce by podle předlohy nesměli do kampaně investovat více než 300 tisíc korun.