Bílí koně a daňové úniky – principy podvodů z 90. let se vracejí

Praha – Detektivové protikorupční policie zjistili, že se organizátoři současných daňových podvodů stále častěji schovávají za firmy ovládané takzvanými bílými koňmi. Do Česka se tak vrací praktiky, proti kterým bojovali strážci zákona v devadesátých letech. Tehdy se takto obchodovalo s lehkými topnými oleji. Každý rok přichází státní rozpočet kvůli krácení daní při kšeftech s pohonnými hmotami o miliardy korun.

Jen za poslední půlrok řešila protikorupční policie daňové úniky s nastrčenými firmami za 4 miliardy korun. Akce měly vždy podobný scénář jako u poslední odhalené kauzy, kdy se jednalo o nelegální obchody s naftou, které skrytě organizoval podnikatel z Balkánu. “Dosazoval do statutárních orgánů jednotlivých společností takzvané bílé koně,“ uvedl mluvčí protikoruční policie Jaroslav Ibehej. Úniky na daních se při tomto podvodu vyšplhaly až na 800 milionů korun.

Podvody s bílými koňmi probíhají tak, že firma ovládaná nastrčenými lidmi doveze z okolních států naftu, neodvede z této transakce DPH a pohonné hmoty dál rozprodává. Když se o obchody začne zajímat policie či daňové úřady, společnost ukončí činnost a bílí koně založí další firmu. Machinace pak mohou pokračovat dál. Skutečný organizátor přitom nikde nefiguruje.

Stejnou strategii údajně použili i podvodníci v nedávno uzavřeném případu společnosti Bena, kvůli kterému stát přišel o závratných 2,6 miliardy korun. “Praskla kauza Bena a začalo uklízení čerpacích stanic pod jiné majitele, uvedl muž, který je obeznámen s machinacemi kolem firmy.

Ministerstvo financí odhaduje, že kvůli neodhaleným daňovým podvodům s pohonnými hmotami stát přichází o pět až osm miliard korun ročně. Navíc existuje vysoké riziko, že se pokladna už nikdy nedočká ani peněz z odhalených krádeží. “Část těchto peněz je v ohrožení,“ připustil ředitel Ústředního finančního a daňového ředitelství Jan Knížek.

Podle detektivů se kauzy současných daňových podvodů naštěstí od machinací s lehkými topnými oleji (LTO) stále liší v jednom zásadním rozdílu. V devadesátých letech totiž bylo při obchodech s LTO zavražděno asi dvacet lidí, dnešní kšefty se zatím obešly bez obětí.