Pandury mají poruchy, armáda nahlásila 145 reklamací

Praha – Čeští vojáci podali 145 reklamací na obrněné transportéry Pandur. Výrobce armádních vozů, rakouská zbrojovka Steyr, z nich zatím uznal třetinu. Většinou jde o problémy s podvozkem, závady se ale objevily i na zbraňové věži nebo na zaměřovači. Část transportérů, které armáda nakoupila za více než 14 miliard, používají čeští vojáci nasazení na misi v Afghánistánu. Zprávu zveřejnil server Aktuálně.cz s odvoláním na neveřejné dokumenty rezortu obrany.

„Ano, mohu potvrdit, že koncoví uživatelé vozidel Pandur od některých útvarů v České republice, i uživatelé této techniky nasazené v misi ISAF v Afghánistánu uplatnili u dodavatelem pověřené servisní organizace VOP-026 Šternberk k 5. prosinci 2011 celkem 145 reklamací,“ přiznal serveru Aktuálně.cz tiskový mluvčí ministerstva obrany Vladimír Lukovský.

Z neveřejné zprávy ministerstva vyplývá, že se u Pandurů nejčastěji porouchaly podvozky, reklamace na tuto část údajně tvoří 60 procent všech závad. Kromě toho vojáci hlásili problémy se zbraňovou věží a se zaměřovači. „Zvýšená poruchovost jak u podvozku, tak ve zbraňové stanici je způsobena u výrobce v převážné míře vadou materiálu,“ uvádí se podle serveru v interním dokumentu.

Poruchu transportéru měly hlásit i jednotky nasazené v Afghánistánu. Voják, který s ním jel, uvedl jako jeden z příkladů výpadek pozorovacích přístrojů. Reklamace se přitom týkaly 55 vozů, které armádě Steyr dodal mezi lety 2009 a koncem minulého roku. Rakouská firma ze všech 145 reklamací uznala a vyřešila asi třetinu nahlášených závad, dalšími dvěmi třetinami reklamací se zbrojovka odmítla zabývat či je dosud nevyřešila.

Vozidla jsou nová, omlouvá poruchy ministerstvo

Armáda je i přes hlášené reklamace s dodávkou obrněných transportérů spokojená. Část závad je podle mluvčího Lukovského „z hlediska bojového použití celého vozidla bezvýznamná“. „Vozidla Pandur v daném konstrukčním provedení plní parametry spolehlivosti, které jsou definované ve smlouvě, a v technických podmínkách pro výrobu těchto vozidel, a to s dostatečnou rezervou,“ uvedl.

Pandury
Zdroj: isifa/LN
Autor: František Vlček

Zvýšený počet zjištěných závad si ministerstvo obrany vysvětluje tím, že rakouské stroje jsou zcela nové. „Lze oprávněně předpokládat, že nejde o setrvalý stav, protože provoz vozidel je v počátku svého třicetiletého životního cyklu,“ uzavřel Lukovský.