Pozor na slevové akce, varují odborníci

Praha – Provozovatelé slevových portálů zaznamenali v poslední době hromadící se stížnosti na pražskou restauraci Svět piva. Podle odborníků přitom podobných případů se slevovými poukazy stále přibývá, druhým dechem ale dodávají, že se dá problémům snadno předejít. Lidé si totiž často pořídí cokoliv se slevou, aniž by si předem prověřili, co kupují.

Tisíce lidí si na internetu objednaly poukazy, které slibovaly neomezenou konzumaci piva za 79 korun nebo jídlo a pití v hodnotě 1 500 korun za pouhé tři stovky. Výrazná sleva mnohé zlákala, dostat ale to, za co si zaplatili, se ukázalo jako problém. „Zákazníci se vůbec nemohli dovolat a objednat se do restaurace, a když už se dovolali, setkali se s arogantní obsluhou,“ upřesnila Veronika May z portálu Slevteto.

Nespokojení byli často i ti, kteří šanci uplatnit svůj voucher dostali. Například zákazník, jenž pozval své přátele na neomezenou degustaci třiceti druhů piv, se dočkal jen pouhých tří. Další stížnosti na kvalitu jídla, obsluhu nebo třeba vyšší ceny plní internetové diskuse. Majitel restaurace se po poradě s právníkem odmítl České televizi vyjádřit.

Video Reportáž Veroniky Markové a Michaely Polákové
video

Reportáž Veroniky Markové a Michaely Polákové

Nespokojení zákazníci se teď hromadně obrací na slevové portály. V tom je ale kámen úrazu. Jakmile zákazník obdrží voucher, veškeré právní vztahy se řeší mezi ním a poskytovatelem služby. V souvislosti s touto zkušeností byly založeny internetové stránky, kde zákazníci například najdou návod, jak podat reklamaci nebo jak postupovat s hromadnou žalobou. Jak podotkla zástupkyně ředitele ČOI pro Prahu a střední Čechy Šárka Balková, v případě, že je zákazník nespokojený, musí podat na místě reklamaci.

Zprostředkovatelé slev mívají největší problémy právě s restauracemi. Následují hotely nebo internetové obchody. „Nejčastěji se setkáváme s navyšováním cen, s kapacitními problémy, kdy nejsou partneři schopni uspokojit všechny zákazníky, s nekvalitními službami a nevyhovujícími prostory,“ doplnil Miroslav Hoza se Slevomatu. Na to, jak se vyhnout podobným problémům, mají odborníci jednoduchou radu: zjistit si co nejvíc informací o prodávajícím i slevovém portálu ještě předtím, než si zlevněnou službu nebo zboží koupí.

Pod 99 korun koupí zákazníci vše

I přes problémy, na které občas zákazníci narazí, se slevové servery v Česku těší stále větší oblibě. Loni jejich prostřednictvím Češi utratili skoro 2 miliardy korun. O rok dříve to bylo jen několik stovek milionů. „Nezapomínejme, že trh slevových serverů je v Čechách pouze necelé dva roky, takže se dá očekávat, že ještě nějakou dobu poroste,“ vysvětlil zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr.

Provozovatelé slevových portálů tak zažívají žně. Za určitou cenu klienti během krátké chvíle koupí vše, aniž by příliš přemýšleli nad tím, co vlastně kupují. „Psychologická hranice je teď 100 korun, tedy 99. To je hranice, pod kterou lidi nakupují prakticky všechno,“ upozornil ředitel portálu Skrz.cz Petr Kováčik.