Dobešova reforma školství - vyšší platy učitelů, zpětná vazba a zefektivnění

Praha – Reforma regionálního školství se má podle ministra Josefa Dobeše (VV) sestávat ze tří hlavních pilířů – navýšení a narovnání platů učitelů, vytvoření zpětné vazby pro zjištění kvality vzdělávacího systému a zefektivnění celého vzdělávacího systému. V některých obcích by kvůli úsporám mohl zaniknout druhý stupeň základních škol. Z některých škol by se mohly stát malotřídky, pak by ale dostávaly víc peněz na výuku. Změnou financování podle naplněnosti tříd chce ministerstvo bojovat s poloprázdnými školami. Změny by měly začít platit od příštího roku, kolika obcí nebo kantorů by se novinka dotkla, ale úředníci ještě nespočítali. Návrh už ale odmítly svazy měst a obcí, které se bojí rušení škol.

Rozdělování peněz mezi základní a střední školy podle zaplněnosti tříd by podle představ ministerstva školství mohlo vést ke slučování některých poloprázdných škol a ministerstvu přinést úspory v řádu miliard korun. Do podoby návrhu zákona by se měl tento plán dostat v dubnu. „Kategoricky chci vyloučit, že budou v malých městech rušeny malotřídky a že to dopadne na spádové školy,“ uvedl ministr na dnešní tiskové konferenci. Dobeš si představuje, že by v případech, kdy jsou ve škole dobře obsazeny třídy prvního stupně a už méně třídy na druhém stupni, mohly ve vesnici zůstat pouze nižší ročníky a žáci vyšších – tedy méně početně zastoupených ročníků – by dojížděli do školy v sousední obci. „Budeme o tom se zřizovateli, tedy s obcemi a kraji, diskutovat.“

Proti tomuto záměru se už postavili nejen zástupci obcí, ale také experti na vzdělávání. Varovali, že záměr povede k zániku řady vesnických škol, které by se v nejlepším případě musely přeměnit na malotřídky. „Škola nevypadne z mapy,“ ujistil ministr. „Počty škol zůstanou stejné, budou se pouze měnit v některých místech, tam, kde to bude opodstatněné a objektivní, typy škol z plně organizovaných na školy jedna až pět (tříd), popřípadě klasické malotřídky, které budou mít výraznější finanční podporu pro zajištění výuky,“ upřesnil náměstek ministra školství Ladislav Němec.

Josef Dobeš
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Krumphanzl

Obce se bojí rušení škol

Svaz měst a obcí ČR, Spolek pro obnovu venkova a Sdružení místních samospráv ČR ale Dobešův návrh odmítly, bojí se rušení vesnických škol. „Koncepce ohrožuje dostupnost veřejného bezplatného základního školství,“ myslí si i Ludmila Němcová ze Svazu měst a obcí. Změny prý zaplatí hlavně rodiče, protože buď budou děti muset dojíždět do vzdálené obce, nebo dá škola všechny peníze na udržení holé existence a pomůcky a další věci si budou muset žáci hradit sami.

ČSSD: Reforma zlikviduje život na venkově

Stínový ministr školství za ČSSD senátor Marcel Chládek považuje návrh za chaotický. Zlikviduje podle něj síť škol v obcích a tím i život na venkově. Ministr podle něj představil návrh bez ohledu na zřizovatele škol, tedy na obce. Chládkovi v návrhu chybí, co bude s prázdnými školními budovami, které obce rekonstruovaly za evropské peníze a nyní je budou muset vracet.  

Obce by si na školy s méně žáky musely doplácet

Návrh počítá s tím, že školy, které mají ve třídách méně než kolem optimálního počtu 25 žáků, by dostávaly od ministerstva méně peněz. Pokud by obec o udržení školy stála, musela by na ni doplácet ze svého. Už nyní ale obce s malým počtem dětí na své školy doplácejí, větší finanční zátěž by řada z nich nezvládla. Nový systém také počítá se sjednocením sazeb pro žáky jednotlivých typů škol. Nyní totiž peníze od ministerstva přerozdělují kraje, a často tak podle ministerstva dotují slabé školy na úkor dobře fungujících.

Josef Dobeš:

„Nechceme peníze ze školství škrtnout. Chceme je dát na školy, které jsou kvalitní a efektivní. V dnešní době je to často přesně naopak.“


„Dnes máme 15 000 normativů, které vznikly z toho, že je 300 programů RVP, je 14 krajů a různě se to kombinuje. Ve finále máme 15 000 normativů, které financujeme,“ argumentuje Dobeš pro zjednodušení financování školství. „Ministerstvo školství nemá žádnou věrohodnou analýzu, na základě které by doložilo a vypracovalo nový model financování. Chce ji po nás – po krajích, městech a obcích. To mi připadá velmi absurdní,“ říká předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD).

Hašek: Podpora soukromým školám je neuvěřitelná

Hašek připomněl, že kraje na základě demografického vývoje řadu měsíců pracují na optimalizaci středního školství, ovšem se znalostí potřeb krajů, jejich obyvatel a zaměstnavatelů. „Kraje a ani města proto nepotřebují od ministerských úředníků v Praze radit, jaké obory a kolik míst na školách je pro udržení dostupného a kvalitního vzdělání třeba,“ podotkl Hašek.

Za „neuvěřitelné“ označil to, že ministr Dobeš navrhuje zvýšení podpory soukromým školám. Podle Haška je to „další důkaz postupné likvidace rovného přístupu k bezplatnému školství“. Asociace krajů proto požaduje, aby ministr současnou podobu reformy opustil a ve spolupráci se všemi zřizovateli, tedy i kraji a městy, připravil její novou podobu.  

Video TK Marcela Chládka k reformě regionálního školství
video

TK Marcela Chládka k reformě regionálního školství