České dráhy jezdily loni víc načas

Praha – České dráhy byly loni přesnější než v roce 2010. Podle nové statistiky dojelo v průměru více než devět z deseti vlaků největšího tuzemského dopravce v uplynulém roce do cíle včas. Nejpřesnější byla Pendolina a regionální spoje, naopak častější problémy s dodržením grafikonu měly rychlíky a mezinárodní vlaky.

Meziročně se železničáři zlepšili v dodržování jízdního řádu zhruba o dvě procenta na celkovou přesnost 92,5 procent. „Loňský rok byl příznivý například v tom, že bylo méně mimořádných situací například kvůli větru nebo kvůli stavebním pracím na trati. Roli hrálo to, že velké stavby skončily, jako třeba na chebské trati,“ vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Obecně podle něj každý rok platí, že největší množství zpoždění vzniká právě kvůli práci na trati v letních měsících, nejméně pak v zimě. „Dlouhodobým problémem jsou sebevrazi a obecně sražené osoby v kolejišti. Když k něčemu takovému dojde, doprava na trati se často zastaví i na dvě nebo tři hodiny,“ popisuje mluvčí s tím, že právě v loňském roce takových případů přibylo. Všechny uvedené předchozí příčiny kvalifikuje dopravce jako tzv. zásah vyšší moci. V součtu jde o vůbec nejčastější důvod pozdního příjezdu spoje, na statistikách zpoždění se podílí víc než třetinou.

Hlavní nádraží v Praze
Hlavní nádraží v Praze

„Nezřídka je zpoždění způsobeno také zajištěním návaznosti vlaků - čekáním na přípoj, aby cestující nemuseli čekat příliš dlouho na další vlak. Takové čekání se podílí na zdržení vlaků ve více než sedmnácti procentech případů,“ doplňuje mluvčí Českých drah. Vlastní závady dopravce v podobě poruch lokomotiv a vozů pak mají na zdržení souprav podíl asi v pěti procentech případů.

Rychlík
Rychlík

Ze sledování jednotlivých kategorií vlaků za loňský rok vyplynulo, že nadále je nejpřesnějších sedm souprav SuperCity Pendolino. Rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou loni jely podle platného grafikonu ve více než 95 procentech jízd. „Částečně to souvisí s tím, že Pendolina mají na trati při řízení provozu jednu z nejvyšších priorit, což je důležité především při vzniku různých mimořádných událostí. Naopak problémem těchto vlaků je, že už teď mají jízdní doby nastaveny téměř bez rezervy, takže při jakémkoliv drobném problému na trati je pak složité případnou ztrátu dohnat,“ říká Petr Šťáhlavský. Mezistátní a vnitrostátní dálkové vlaky kategorií EuroCity, InterCity, Expres nebo rychlík pak dosahovaly při plnění jízdního řádu v roce 2011 hodnoty 77,64 až 86,72 procent.