Odpůrci D8 se odvolali, stavět se zatím nezačne

Praha – Stavební povolení na dokončení dálnice D8 zatím právní moci nenabude. Jedno odvolání už přišlo od ekologického aktivisty Lubomíra Studničky, druhé pošlou elektronicky před půlnocí Děti Země, což potvrdil předseda sdružení Miroslav Patrik. Podle něj úředníci nezapracovali do dokumentu několik dílčích připomínek správy CHKO České středohoří, studie EIA navíc prý měla posuzovat i variantu s dlouhými tunely. Problémy se podle něj vyřeší až na jaře. Termín dokončení se už několikrát zpozdil kvůli administrativním průtahům a soudním sporům. Jakmile začne stavební povolení platit, může být dálnice hotová do tří let. Stát za posledních dvanáct kilometrů zaplatí asi 12 miliard.

Děti Země jsou neznámější a zřejmě nejúspěšnější bojovník proti dostavbě D8. Připomínky mají dvojího rázu: jednak vůči studii EIA, tedy dopadům na životní prostředí, a jednak vůči samotnému povolení. V prvním případě chtějí Děti Země veřejné projednání, zda by nešla dálnice ještě postavit dlouhým tunelem pod pohořím, ve druhém jen zapracování do dokumentu. To může udělat i krajský úřad, což je odvolací instance. Konkrétně namítají, že stavební úřad nezapracoval připomínky správy CHKO k velikosti a tvaru protihlukových stěn nebo k oplocení dálnice.

Ze správních lhůt vyplývá, že i neúspěšné odvolání může zdržet stavební povolení asi o jeden až tři měsíce. Administrativní průtahy i následné soudní spory zpozdily termín dokončení dálnice už několikrát. Celkem 12,7 km dlouhá část úseku přes České středohoří se začala stavět v roce 2007 a už mohla být hotová, jenže stále chybí část povolení. Jejich balík vydal lovosický stavební úřad před loňskými Vánoci a týkají se posledních pěti kilometrů trasy. Od doby, kdy nabudou platnosti, potřebují stavaři k dokončení asi 30 měsíců.

Celkem by měla stavba stát okolo 12 miliard korun a stát na ni stále může použít evropské dotace. K tomu ale potřebuje, aby se vyřešily administrativní problémy. Ministerstvo dopravy si vloni stanovilo, že o eventuálním přemístění dotací na jiné projekty rozhodne v polovině letošního roku. Čas na vyřešení administrativních problémů se proto úřadům krátí.

„Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severem Německa. Doprava je zatím vedena po objízdných trasách směrem na Teplice a Ústí nad Labem. Podle loňského sčítání dopravy jezdilo po první trase asi 8500 aut denně, po druhé 10 000.

Poslední úsek dálnice D8 v současné době tvoří rozestavěné mosty, zabedněné tunely a silnice přerušená zátarasy.

Video Reportáž Petry Tachecí
video

Reportáž Petry Tachecí