V kauze D47 šlo o organizovaný zločin, stojí v oznámení VV

Praha – Věci veřejné, respektive místopředseda Tomáš Jarolím, podaly trestní oznámení na bývalé šéfy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i představitele několika stavebních firem kvůli chybám při stavbě dálnice D47. Oznámil to dnes předseda VV Radek John a místopředseda strany Tomáš Jarolím, podle kterého se v trestním oznámení objevuje i podezření na organizovaný zločin.

„Podvod má hodnotu půl miliardy korun, přesněji řečeno 536 milionů korun. Podíl na něm mají jak zástupci zhotovitele, tak dodavatele a podle nás se lze domnívat, že se tak stalo v jejich koordinaci. Proto je součástí našeho trestního oznámení důvodné podezření na organizovaný zločin,“ uvedl místopředseda VV Tomáš Jarolím.

K podezření, že šlo v případě stavby D47 o organizovaný zločin, dospěl prý Jarolím díky práci svého týmu. „Mám ho dlouhodobě ve své neziskové organizaci a v drtivé většině případů jsou to lidé, kteří to dělají jako aktivisté,“ upřesnil Jarolím.

Předseda VV Radek John:

„Jde nám v tuto chvíli o zjištění, kdo za tento nehorázný šlendrián může…“


Nové vedení ŘSD už dříve přišlo s informací, že dálnice se zvlnila kvůli použití nevhodné ocelárenské strusky namísto dohodnuté vysokopecní strusky, rozdíl prý ukázaly sondy do podloží stavby. Použitá ocelárenská struska stojí podle Jarolímových slov 17,50 za metr krychlový, ovšem ŘSD byla účtována struska za 357 korun. „Když se napočtou metry krychlové, které tam jsou, rozdíl je 536 milionů korun, tedy půl miliardy,“ vysvětlil John.

Video Brífink VV o trestním oznámení kvůli D47
video

Brífink VV o trestním oznámení kvůli D47

Podané trestní oznámení míří na manažery společnosti Eurovia CS Martina Borovku a Bořivoje Kačenu, na šéfa moravské pobočky stejné firmy Jána Špaňa, na prezidenta někdejší společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava Pavla Vítka, na předsedu představenstva firmy Dopravoprojekt Františka Vránu, na jednatele společnosti HBH Projekt Radovana Hrnčíře a Ivana Budíka a na exředitele ŘSD Petra Laušmana a správce stavby Tomáše Mráčka.

Jarolím se tento týden kvůli dálnici obrátil také na Inspekci životního prostředí. Materiály, které stavebníci použili, vůbec neměly odpovídající certifikaci. Jejich navezení do dálnice je tak podle Jarolíma možné označit i za neoprávněné nakládání s odpady.

„Trestní oznámení je nejlacinější způsob, jak způsobit co největší rozruch kolem jakékoli kauzy. Může ji podat kdokoli za cokoli a nikdy to neznamená, že má racionální základ… V dálnici je to, co si ŘSD objednalo,“ uvedla mluvčí firmy Eurovia Petra Kučerová ve Studiu ČT24. Podle ní si VV rozdílnost materiálu mezi zadáním a realizací vymyslely.