Zákon o zimním obutí nejvíce ignorují v Plzeňském kraji

Praha - Každé osmé nákladní vozidlo a zhruba každé patnácté osobní jede v Česku na letních pneumatikách, a to i navzdory zákonu o zimním obutí. Vyplývá to z výsledků rozsáhlé policejní analýzy, zpracované ve všech krajích - nejhůř dopadl Plzeňský, nejlepší hodnocení mají řidiči na Karlovarsku a Pardubicku.

Jedenáct tisíc kontrol za dva dny s teplotou kolem nuly. Dopravní policie chtěla sledovala, jak řidiči zareagovali na nová pravidla pro zimní obutí auta, na konci prosince se proto hlídky nezastavily. Experti už práci z terénu vyhodnotili - přes šest procent osobních aut a přes dvanáct procent nákladních vyjelo navzdory zimním podmínkám s nevyhovujícími pneumatikami. Přesto jde podle policistů o příjemné překvapení: „Musím říct, že jsem očekával, že ten podíl vozidel na letních pneumatikách bude vyšší. Například u osobních aut jsem tipoval, že problém bude mít průměrně každé desáté vozidlo,“ poznamenal ředitel dopravních hlídek Leoš Tržil s tím, že během sběru dat pro policejní analýzu jeho lidé řidiče nepokutovali, pouze jim domlouvali: „Je každopádně vidět, že řada řidičů vnímá problematiku zimního obutí pozitivně a uvědomuje si rizika spojená s jízdou na letních gumách. Zimní pneumatiky totiž mají smysl nejen na zasněžené a zamrzlé vozovce, ale díky svým vlastnostem pomohou taky na mokré a podchlazené silnici.“

Při rozdělení celkových výsledků po jednotlivých krajích vyplynulo, že nejvzornější šoféři jezdí v Karlovarském a Pardubickém. V prvním z nich nezastavila policie ani jedno z osobních aut na letních gumách, ve druhém zase nenarazila ani na jedno nepřezuté nákladní auto. Naopak v Plzeňském kraji vyjelo přes devět procent nepřezutých osobních vozů a v Jihočeském dokonce téměř čtyřicet procent nákladních. „Asi je to tím, že v Plzeňském kraji se nám tolik ten sníh v letošním roce neobjevil a ty silnice jsou převážně suché,“ snaží se pojmenovat příčinu krajský koordinátor organizace BESIP Václav Ircing. „Výsledek z jižních Čech je hodně překvapivý. Přestože tento kraj sice leží relativně v nízké oblasti, kde tak často sníh nebo námraza nejsou, tak není důvod, aby tam poměr nepřezutých těžkých vozidel byl více než dvojnásobný proti jiným regionům,“ komentuje statistiku Leoš Tržil a dodává: „U té nákladní dopravy bude asi hrát taky roli finanční otázka. Dalším faktorem pak pravděpodobně budou zahraniční vozidla, která s touto legislativou třeba ještě nepočítala.“

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Poslední změna zákona, která obutí nechává právě na úvaze řidičů, nemusí být poslední. Policie teď chce z vyhlášky odstranit například paradox, podle kterého za značkou zimní výbava stačí řidičům na letních gumách mít pouze s sebou v autě řetězy - a ty případně nasadit třeba právě i na letní obutí. „Ministr dopravy řekl už při prvním dni účinnosti nového zákona, že by možná brzy rád viděl jeho změnu na srozumitelnější úpravu. Pokud k ní dojde, tak to ale bude nejdříve po vyhodnocení letošní zimní sezóny,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Podle něj navíc řidiči stávající zákon navzdory komplikovanějšímu znění přijali: „My to i na základě těch dat od policie vnímáme tak, že ten zákon, i když se pro mnohé občany zdá nesrozumitelný, zabral. Jak ukazují statistiky, řidiči si zimní pneumatiky pořídili.“