Dobeš o Galileu: Budeme modernější konkurencí pro GPS

Praha – Evropský družicový systém Galileo nabídne modernější alternativu k americkému systému GPS, a bude tak pro něj představovat výraznou konkurenci. V Interview ČT24 to uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Výjimečnost připravovaného systému, jehož centrála bude od léta sídlit v Praze, spatřuje ministr zejména v jeho přesnosti a aplikacích, které GPS nenabízí - podle Galilea by se totiž měla v budoucnu řídit i letecká doprava.

„Systém Galileo je novější než je samotný systém GPS a bude moc být využíván i při letecké navigaci a řízení letového provozu, což v současné době systém GPS neumí. To představuje konkurenční výhodu. Čím více letového provozu nebo lodní dopravy bude řízeno přes systém Galileo, tím bude efektivnější a tím pádem bude více vydělávat,“ řekl v Interview ČT 24 ministr dopravy Dobeš, který předpokládá, že právě v oblastech využití spojených s dopravou by příchod nového systému mohl vyostřit cenovou konkurenci.

Výsada Galilea? Není armádní

Ve světě až dosud fungují tři družicové systémy, vedle amerického GPS se jedná o ruský GLONASS a čínský Compass, který byl do provozu uveden v prosinci loňského roku. Podle Dobeše spočívá jedinečnost chystaného Galilea v tom, že bude fungovat jako systém civilní, narozdíl od zbylých tří, které jsou kontrolovány armádou.

Polohový družicový navigační systém Galieo měl být původně v provozu od roku 2012, nyní se počítá se zahájením jeho fungování k roku 2014. V první fázi jej bude tvořit 18 družic, které bude možné využít k navigaci motoristů, jejich signál usnadní pátrací a záchranné akce, v plánu je také kódovaná služba pro bezpečnostní úkony státu.

0Od roku 2019 by měl Galieo fungovat se 30 družicemi (tři z nich budou záložní) a počítá se s jeho využitím pro zaměřování pozemků, mýtné systémy a výše zmíněnou navigaci letadel. Projekt, který měl zprvu stát necelé dvě miliardy eur, se ovšem prodražuje a dnes Unie počítá s částkou 3,6 miliardy eur. Podle některých pozorovatelů by se však jeho rozpočet mohl vyšplhat až k šesti miliardám.

Z celkového plánovaného počtu 18 družic v roce 2014 jsou nyní, dva roky před plánovaným spuštěním, na orbitu dva satelity.


Celý evropský projekt měli zprvu ze dvou třetin financovat soukromí investoři, ti ale od Galilea ustoupili s tím, že není rentabilní. Jak informoval Dobeš, situace se však začíná měnit: „Soukromý sektor začíná velmi vážně uvažovat, že by se mohl připojit, co se týče aplikací, nebo vstoupit přímo do samotného procesu.“

Američané mají strach z konkurence, myslí si Dobeš

Kritici projektu vytýkají, že je v době pevných transatlantických vazeb zbytečné budovat vedle amerického, byť méně přesného GPS paralelní evropský systém, který bude fungovat nezávisle, namísto toho, aby se obě strany zaměřily na kooperaci. Podle Dobeše jsou ovšem takové výtky liché.

„Nejsem si úplně jistý, jestli by Spojené státy byly ochotny přistoupit na to, že budeme kooperovat se systémem (GPS), který je v tuto chvíli zejména pod armádní kontrolou,“ podotknul ministr s tím, že se zatím žádná dohoda o spolupráci mezi oběma systémy nepřipravuje.

Spojené státy podle něj o Galileo navíc dosud ani nejevily příliš zájem. „Nabídka kooperace ze strany Spojených států doposud nebyla velká, a najednou začíná být – možná v tom může být jistá míra strachu, že budou dva konkurenční systémy,“ soudí ministr. „Konkurence na tomto trhu je také velmi důležitá a monopol, který by v tuto chvíli měl GPS, by vždy nemusel mít správný efekt na samotný vývoj.“