Učitelům se nelíbí prostupnost mezi stupni a prominutí vysoké školy

Praha - Ministerstvo školství plánuje zvýšit prostupnost mezi učiteli na různých stupních škol. Ti, kteří mají aprobaci na vyšší stupeň, by mohli podle připravené novely zákona učit i na nižším stupni. Učitelé ale tvrdí, že to má být přesně naopak a specializace je ve školách čím dál tím nutnější.

Tvrzení, že existuje speciální aprobace na první stupeň a speciální na druhý stupeň, je podle ministra Dobeše teze kamenných pedagogických fakult, která prý nikde nefunguje. Učitelé ale oponují, že specializace je nutná, protože jinak může kvalita vzdělávání prudce klesnout. Práce na prvním i na druhém stupni je podle nich specifická a vyžaduje dlouhodobé zkušenosti. Učitelé mají jiný způsob mluvy, jiný způsob vyjadřování a používají jiné techniky.

Učitelé nerozumějí ani dalšímu z ministerských nápadů, který v novele je: tomu, kdo odučí 10 let a nemá kvalifikaci, se vysokoškolské vzdělání jednoduše promine. Kvalifikace přitom schází skoro osmi tisícovkám pedagogů. „Zákon by měl zvyšovat kredit a prestiž učitelské profese. Tak jak o tom pan ministr mluví, a tak, jak je v současné době postaven, tak si myslím, že naopak snižuje tu prestiž, protože z toho zákona skoro vyplývá, že učit by dnes mohl každý,“ říká předseda Asociace profese učitelství Jan Korda.