Češi na charitu moc nedávají, v Evropě jsou horší jen Turci

Praha – Česká charita se musí už čtyři roky vyrovnávat s klesající podporou firem. Dříve stačilo více šetřit, letos už ale nepomáhá ani to a některé projekty se tak budou muset úplně zrušit. Nejen firmy, ale Češi obecně navíc nejsou příliš štědří dárci. Pravidelně jich přispívá na charitu jen pětina. Nejvíc dávají Švédi, naopak míň než Češi dávají v Evropě už jen Turci.

České firmy ročně přispívají na charitu víc než dvě miliardy korun. Loni ale daly o 150 milionů korun míň než předchozí rok. Pro nadace jsou přitom peníze od dárců klíčové. „V zásadě se jednalo pouze o dva projekty, kde jsme byli nuceni krátit finanční příspěvky. Krácení se týkalo objemu zhruba padesáti procent,“ uvedla mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.

Letos se proto například neuskuteční hudební festival „Žiju stejně jako ty“, který pravidelně upozorňoval na problém zaměstnávání zdravotně postižených. „Musel skončit, protože běžné firmy neměly, jak nám na něj dát dar. Z podobného důvodu skončila i řada vzdělávacích akcí,“ řekla ČT ředitelka Nadačního fondu pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením Hana Potměšilová.

„Krize trvá už poměrně dlouho, tím pádem se ty dopady čím dál víc prohlubují a v letošním roce je to vidět nejvíc,“ podotkla ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová. Nadace navíc nečekají žádné zlepšení ani v příštím roce.

Češi ale obecně nepatří k nejštědřejším dárcům. Pravidelně jich dává peníze na charitu jen pětina. Rádi navíc přispíváme tak, abychom s tím měli co nejméně námahy. Charitě proto pomohl český vynález dárcovských sms. Od roku 2004 jich lidé poslali víc než 13 milionů. V případě velkých katastrof ale zase umíme reagovat velmi rychle. Vůbec nejúspěšnější byla pomoc obětem tsunami v roce 2004, kdy se vybralo 400 milionů korun.