Railjety v ohrožení: Do Hamburku může místo ČD jezdit Regiojet

Praha - Obří nákup vlaků Railjet za zhruba pět miliard korun je ohrožen. České dráhy přiznávají, že se dosud nedohodly s Deutsche Bahn na nasazení souprav pro linku z Hamburku přes Prahu do rakouského Grazu. Přitom právě nasmlouváním takové trasy celý nákup nových vozů podmiňují. Čas se přitom drahám krátí. Při podpisu smlouvy o koupi šestnácti souprav Railjet od firmy Siemens si vymínil, že může od transakce nejpozději do konce března 2012 odstoupit, pokud se nedohodne na provozu jednotek v sousedním Německu a Rakousku.

„Ve smlouvě je klauzule, že když od ní odstoupíme do konce března, bude to bez jakýchkoliv sankcí. Odstoupíme v případě, že nedojde k dohodě o plnohodnotném nasazení těchto vlaků,“ potvrzuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Zatímco s jižním sousedem už ČD podepsaly memorandum, podle kterého mají případné nové rychlovlaky vozit pasažéry přes Vídeň až do Grazu, tak s německých Deutsche Bahn se ani za půl roku dopravce nedohodl. Trasu z Prahy přes Drážďany do Berlína a Hamburku přitom považuje za klíčovou. Původní kalkul totiž byl, že v zahraničí na sebe soupravy vydělají – a přitom svezou lidi taky přes celé Česko. „Souhlas německé strany je samozřejmě důležitý, protože je to součást obchodního plánu celého konceptu nasazení jednotek Railjet. To je to, co má na Railjety vydělat. Jde samozřejmě o složitá obchodní jednání, protože oni by nám měli něco zaplatit a my bychom měli mít podíl na tržbách,“ popisuje mluvčí Joklík.

Zástupci Deusche Bahn ale situaci zatím vidí jinak: „Žádná smlouva nebyla podepsána a v současnosti neprobíhají ani formální jednání. Ohledně možné spolupráce jsme ale v kontaktu jak s ČD, tak i s firmou Regiojet. Naším cílem je dojít k výsledku během příštích měsíců,“ napsal České televizi mluvčí největšího německého dopravce Heiner Spannuth.

O výsledku nákupu nových vlaků tak nepřímo rozhodne i další kolo českého kolejového souboje modří proti žlutým, tedy ČD versus Regiojet. Ten už potvrdil, že do Hamburku jezdit chce. „Německé dráhy znají kvalitu našeho servisu, znají naše vlaky, viděly, jak fungujeme. Právě to byla inspirace proto, aby jednání s námi vedly. Samozřejmě jsme předložili takovou nabídku, abychom s ní měli šanci uspět,“ potvrzuje mluvčí firmy Aleš Ondrůj a poukazuje na spolupráci Regiojetu a Deutsche Bahn u jiných projektů: „Spolupracujeme například na provozování autobusových linek do Mnichova a do Norimberku. Tam se vzájemná spolupráce velmi osvědčila.“

České dráhy si přesto nepřipouští, že by o linku do Hamburku mohly přijít. Zároveň už ale na vleklá jednání s Deutsche Bahn také reagují – a objednávku vlaků Railjet upravují. Z původních šestnácti souprav teď mění záměr na nákup pouze patnáctky vlaků. „Německá strana po nás pro jízdy do Hamburku vyžaduje větší kapacitu vlaků, než byla ta, jakou jsme původně u Siemensu objednali. Takže nově předpokládáme, že osm jednotek Railjet bude rozšířeno o jeden vůz. Tím se zvýší sedačková kapacita,“ potvrzuje Radek Joklík s tím, že se mění taky cena objednávky: „Celkově jsme měli zaplatit necelých 5 miliard korun, teď s tou úpravou by se cena zvýšila o zhruba 16 milionů eur, nicméně cena na sedačku se tím snižuje. Stejně tak ekonomická výhodnost a výtěžnost celého projektu bude díky tomu vyšší.“