Plošné testování 5. a 9. tříd má vážné nedostatky, tvrdí OECD

Praha – Plošné testování žáků 5. a 9. tříd nepatří k dobře připraveným projektům, tak zní závěry mezinárodní Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která hodnotila školské systémy v jedenácti zemích světa. Podle zahraničních expertů vznikl celý projekt příliš narychlo a objevují se v něm vážné nedostatky. Výsledky OECD se ministerstvo řídit nemusí, a zda se z nich resort poučí, není jasné. Plošné testování žáků by naostro mělo začít v příštím školním roce.

Na většině škol se snaží vést výuku cestou zdůrazňující schopnost porozumět textu a umět o naučené látce mluvit. Testování přes počítače, které chce zavést ministr školství, ale jde opačným směrem, protože pouze zjišťuje, jaká data žák zná. A právě tento postup naráží na kritiku OECD. „Pohled na dovednosti žáka se zužoval na oblasti testovatelné. Examinátoři zdůrazňují, že je třeba vytvořit takové standardy, které popíšou všechny aspekty rozvoje žáka,“ uvedla pro ČT národní manažerka projektu OECD Jana Straková.

Zkoumat by se měl i rozvoj dětí například v hudební a výtvarné výchově, případně jejich schopnosti spolupracovat s ostatními. Testy ale počítají pouze s matematikou, českým a cizím jazykem. OECD Česku vyčítá i to, že ministerstvo nejprve vymyslelo testy, a až poté začalo vytvářet standardy toho, co vlastně má žák znát. „Tohle jsou věci, které odborná komunita ministerstvu školství říká už dlouho,“ prohlásil mluvčí organizace EDUin Tomáš Feřtek.

  • Hudební výchova
    Hudební výchova zdroj: ČT24
  • Výtvarná výchova
    Výtvarná výchova zdroj: ČT24

A výtky mají i samotné školy. Třeba ředitelka ZŠ Bílá v Praze Maja Bihelerová upozorňuje, že se jen stěží dá testovat geometrie, zároveň se obává, že rodiče kvůli výsledkům testování žáků budou své děti přeřazovat do škol, které testy zvládly lépe. „Místo, aby u nás bylo vzdělání výtahem sociálně nezačleněných dětí do společnosti, tak je pomocí těchto testů budeme i nadále rozřazovat,“ vysvětluje ředitelka.