Mona Lisa s monoklem a bez úsměvu

Praha – V Evropském domě v centru Prahy dnes zastupitelské úřady OSN a EU v České republice zahájily výstavu 30 oceněných tiskových inzerátů, které souvisí s tématem násilí na ženách. Soutěž vyhlášená loni na Mezinárodní den žen měla za cíl upozornit na stále časté případy fyzického a psychického ponižování žen ve světě. Slavnostního zahájení v 17:30 se mimo jiných zúčastnila i evropská komisařka pro kulturu a vzdělávání Androulla Vassiliouová. Výstava bude otevřená po tři týdny v pracovní dny od 10:00 do 18:00.

„Naším cílem je v podstatě burcovat. S nějakou formou násilí se v životě setká 70 procent žen. Každá pátá žena se setká se znásilněním nebo s pokusem o znásilnění. Znásilnění je jednou z nejbrutálnějších zbraní současných válečných konfliktů. Obchod s bílým masem se z 80 procent týká žen a dívek,“ uvedl vedoucí pražské kanceláře OSN Michal Broža.

Nejlepší návrhy tiskových inzerátů pro tištěná média i web hodnotili evropští odborníci na reklamu, design i fotografii. V hlavní kategorii ocenili nejvíce práci Násilí není vždy vidět dánské fotografky a designérky Trine Sejthenové. Vítězné grafice dominuje strohý čelní fotoportrét ženy, pod kterým je uvedena informace o následcích, které na ní zanechalo páchané fyzické násilí. Vítězka si z vyhlášení cen v Madridu odnesla šek na 5 tisíc eur.

Vitězná práce Dánky Trine Sejthenové
Zdroj: Osn.cz
Autor: Trine Sejthenová

Porota vybírala ze 2700 návrhů ze 40 zemí. Právě 30 nejúspěšnějších prací včetně vítězných plakátů v několika kategoriích přináší výstava „NE násilí na ženách!“. Na plakátech je vidět například slavná Mona Lisa s monoklem a bez pověstného úsměvu, dámské tričko z obvazů, nevěsta s modřinami a textem „Dokud nás smrt nerozdělí“ či seniorský pár pod nápisem „40 let štěstí“, kdy žena má rozbitý obličej a na krku ortopedický límec.

Výstava nemá ani tak oslovit zákonodárce či odborníky, ale hlavně laiky, dodal šéf kanceláře OSN. Z hlavního města by se mohla přestěhovat do regionů. Organizátoři chtějí postupně připravit i doprovodné diskuze a propagovat kampaň v knihovnách či školách.