Korupce je surovina, říká zakladatel agentury CorruptTour

Praha – Nová cestovní agentura CorruptTour vozí své klienty na výlety za příběhy české korupce. „Korupce je téma, materiál, pro nás je to surovina. Někdo má ropu, někdo má dřevo, my máme korupci jako téma. Média to dělají běžně celou dobu. Korupční kauzy jsou materiál, ze kterého něco určitým způsobem vyrábějí. My to děláme trošku jiným způsobem,“ vysvětluje Petr Šourek, filozof, překladatel, zakladatel CorruptTour a host pořadu Hyde Park ČT24.

Motto cestovní agentury zní: „To nejlepší z toho nejhoršího“. CorruptTour je projekt, kde se prostupují podnikatelský záměr, kreativní průmysl a umění. „V arabských státech zpracovávají ropu, protože ji tam mají. U nás nebudeme zpracovávat ropu, protože ji tady nemáme. Korupce máme dost, tak ji budeme zpracovávat,“ říká lakonicky Petr Šourek.

Korupční kauzy se navíc dnes v Česku nedají sledovat. „To vždycky vybublá a pak to zmizí. Tohle je jiná forma, jak to sledovat, aby to bylo vůbec sledovatelné,“ uvažuje Šourek. Cílem výletů je například „Pražské safari“ nebo „Hustý Ústí nad Labem“. Komentované prohlídky prý umožňují v kontextu nahlédnout na mechanismus korupční kauzy.

Určitá skupina lidí získala vliv a peníze

Podle Petra Šourka vytvářejí stabilní korupční prostředí v Česku tří příčiny. První je pocit, který vyjadřuje známá věta, že „kdo nekrade, ten okrádá svou rodinu“. Druhým viníkem je absence důležitých norem, které jsou běžné ve světě, například trestní odpovědnost právnických osob. „Třetí věc je to, že za posledních dvacet let pomocí korupčních mechanismů získala vliv a peníze určitá skupina lidí, která si je snaží udržet,“ tvrdí Šourek.

Za zvláště pozoruhodnou kauzu považuje případ Mostecké uhelné. „Někdo zvenku, komu to může být úplně jedno, tak nás na to desetkrát upozorňuje a ani ťuk, ani ťuk…“ připomíná Šourek.

Berlín, Itálie a katastrofická turistika

Se svou cestovní agenturou by chtěl prorazit i za hranicemi. V současnosti již pracuje na projektu v Berlíně. „Vím, že ten nápad je považován za typickou českou švejkovinu a v něčem i je, ale zároveň také Němci reagují na tento smysl pro humor,“ říká. Dále by podnikání rád rozšířil třeba do Itálie, kde by bylo možné studovat místní specifické formy korupce.

Šourek uznává, že jeho agentura se pohybuje na hranici dobrého vkusu. „Je to trochu jako katastrofická turistika. Jako se lidé jezdí dívat na vrak lodi Costa Concordia, tak my tady takových vraků máme velice mnoho, takže se na ně jdeme podívat.“