ČD loni zaplatily za taxíky pro cestující přes sto tisíc

Praha – České dráhy loni v průměru téměř každý druhý den poslaly pro některého ze svých pasažérů taxi, aby ho po ujetí posledního spoje dopravilo domů. Služba, kterou dopravce poprvé testoval v roce 2010, stála železničáře v předchozích dvanácti měsících 101 tisíc korun. Dalšího skoro půl milionu potom dráhy zaplatily na odškodném za zpoždění.

Jedním z pasažérů, o kterého se dopravce musel po ujetí vlaku postarat, byl například Daniel Chvála. „Jeli jsme z Dejvic do Mladotic, celkem nám přitom navazovaly vlaky během čtyř přestupů. Jenže už první spoj z Dejvic měl patnáct minut zpoždění a potom nám v Rakovníku ujel přípoj,“ vypráví cestující, který požádal o pomoc průvodčí ve vlaku. Ta mu nejdřív nabídla, že ho České dráhy zdarma dopraví zpět domů a druhý den znovu do cílové stanice, to však odmítl. Následovala nabídka taxislužby. „Taxíkem jsme jeli 38 kilometrů, stálo to 730 korun. To jsme nejdřív museli zaplatit sami, ale dostali jsme potvrzení od dispečera, že nám dráhy náklady proplatí. K tomu došlo asi za týden,“ doplňuje Daniel Chvála.

Podobné případy nejsou výjimečné. Cestující by měl podle železničářů vždy podobnou situaci řešit nejdřív s průvodčím, výpravčím nebo operátory call centra Českých drah. Ti o problému informují dispečera provozu, který rozhodne, zda není jiná možnost, jak pasažéra dostat do cíle. „Dispečer vyhodnotí, jestli je ještě možné třeba zastavit jiný vlak nebo odkázat pasažéra na autobus. Pokud to nejde, udělí souhlas s objednáním taxíku,“ vysvětluje šéf dispečerů Lukáš Zástěra s tím, že pasažér dostane od dopravce speciální kombinaci čísel, kterou se později při žádosti o proplacení prokáže. „Ten, kdo s vámi bude mluvit, vám nakonec řekne číslo, které je důležité při nárokování na částku zpět. Jde o několikamístný unikátní kód, kterým se pasažér později prokáže, že to byl on, kdo o taxi zažádal,“ dodává Zástěra.

Za rok 2011 dráhy souhlasily s vypravením 157 vozidel taxislužby. Nešlo přitom o krátké jízdy. „Dá-li se to zprůměrovat, tak jde zhruba o náklady ve výši šesti set korun na jednu cestu, můžeme tedy nejčastěji hovořit o jízdách zhruba dvacet kilometrů dlouhých,“ vypočítává mluvčí podniku Radek Joklík.

Odškodnění nově i za zpoždění na vnitrostátních spojích

Kromě toho dráhy už přes rok vrací část jízdného, když vlaky jedou pozdě. Dříve to dělaly jen u mezinárodních linek, teď nově platí i za zpoždění vnitrostátní. „Při zpoždění 60 až 119 minut mají cestující nárok na 25 procent slevy z jízdného, u zpoždění nad 120 minut je to padesát procent. Podmínkou ale je, že jízdní doklad musí být v prvním případě v hodnotě minimálně čtyř set korun, ve druhém alespoň dvou set korun,“ informuje Radek Joklík.

Loni platily dráhy lidem peníze v průměru dvakrát denně. Celkem odškodnili 644 pasažérů v celkové částce 479 tisíc korun. „V 92 případech jsme postoupili u nás podané žádosti o odškodnění železnicím, které byly oprávněné tento požadavek vyřídit. Vedle sousedních zemí, jako jsou Slovensko, Rakousko, Německo, šlo také například o případy z Dánska, Nizozemí nebo Itálie,“ popisuje mluvčí Českých drah a dodává: „Ve 205 případech naopak nebylo odškodnění poskytnuto. Nejčastěji šlo o případy cest mimo Evropskou unii, na které se pravidla na odškodnění nevztahují. Dále šlo například o případy zpoždění v důsledku usmrcení osob na trati anebo o případy, kdy nebyla naplněna výše minimálního odškodného, která je 4 Eura,“ uzavírá mluvčí ČD.