Během rekonstrukce D1 kamiony na koleje

Praha - Nový pokus přesunout část kamionů na železnici. Ministerstvo dopravy připravuje pobídky, které by měly dopravce motivovat, aby během chystané rekonstrukce dálnice D1 využili možnost převozu nákladu po kolejích. Kritici nápadu však namítají, že kvůli nízké kapacitě vlaků zůstane drtivá většina nákladních aut na silnici.

Ulevit přetížené dálnici a zároveň nastartovat projekt, který je v zahraničí běžný, chce ministerstvo dopravy tím, že přesune kamiony na koleje. „Vnímáme modernizaci D1 jako startovní okamžik pro rozvoj celého systému převozu kamionů na území České republiky. Zároveň tím hledáme řešení, které umožní co nejmenší dopady modernizace dálnice na běžné řidiče,“ popisuje ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna. 

„Máme velký zájem o využití této šance, proto s ministerstvem vedeme velmi čilé rozhovory,“ potvrzuje reálné šance projektu předseda představenstva ČD Cargo Gustav Slamečka. A podobně se vyjadřují i další klíčoví partneři projektu – Správa železniční dopravní cesty i Sdružení automobilových dopravců. Mluvčí dopravců z Česmad Bohemia Martin Felix říká: „Situace s rekonstrukcí D1 bude velice dramatická. Platí, že spolupráci kamionové dopravy se železnicí podporujeme.“ 

Přestože však desetiletá rekonstrukce nejstarší tuzemské dálniční tepny začne možná už v létě, myšlenka týkající se vlaků s kamiony je teprve na začátku. „Musí dojít k investicím do terminálů, musíme nakoupit nebo pronajmout vozy pro převoz kamionů a musí být taky na infrastruktuře zajištěna dostatečná kapacita,“ shrnuje vstupní komplikace Gustav Slamečka. 

Ministerstvo se toho ale neobává. Spolu se železničním dopravcem vytipovalo hned čtyři možná nástupní a výstupní místa: „Jde o lokality, kde je dálniční síť blízko železnici, kde je možnost poměrně jednoduché překládky a kde jsou pozemky v majetku Českých drah. Jedná se o Lovosice nebo Ústí nad Labem, a dále o Zdice, Brno a Ostravu,“ konkretizuje Luděk Sosna z ministerstva dopravy. Jediným místem, které však je už teď na překládku kamionů zařízeno, je nádraží v Brně-Heršpicích. ČD Cargo tam totiž dováží dvěma pravidelnými spoji denně kamiony z německého Rostocku. 

„Pokud by ČD Cargo bylo schopno zaplatit výstavbu dalších terminálů, byli bychom připraveni debatovat o případné dotaci na přepravu, tedy o rozdílu ceny, kterou by oni nabízeli dopravcům oproti té skutečné, kterou za provozování dopravní cesty bude nutné zaplatit,“ dodává ředitel Sosna. „Pokud bychom si my jako nákladní dopravce měli účtovat ekonomickou cenu, tak ta by byla asi příliš vysoká a přepravcům by se nevyplatilo službu využívat. Proto čekáme, že ty pobídky by v této oblasti mohly pomoci,“ odpovídá za ČD Cargo Gustav Slamečka. 

Zástupce přepravců k tomu navíc dodává, že spolu s vykládkou a nakládkou kamionů obecně delší doba jízdy po železnici nemusí být neřešitelným problémem: „Počítám, že by to bylo o něco delší, na druhou stranu dopravní situace bude při rekonstrukci D1 asi tak špatná, že i doprava po silnici bude řádově horší, takže v tomto by si ty dopravy mohly konkurovat,“ říká Martin Felix. „Mnohé přepravy jsou pod sankcemi za zpoždění, a když budou na dálnici kolony, tak samozřejmě kamionovým přepravcům budou tyto velké sankce hrozit, proto my naopak jistotu dopravy po železnici vidíme jako velkou devízu,“ dodává předseda představenstva ČD Cargo. 

Tím však výčet výhod zvažovaného projektu končí. Kamionoví přepravci hlavně poukazují na to, že železnice nikdy nemůže stávající množství nákladních aut převézt. „I kdyby vyřešili problém s terminály a chybějícími vlakovými soupravami, tak to kapacitně naprosto nepokryje katastrofy, které se budou na dálnici dít. Podle našich odhadů by vlaky převezly možná sto padesát kamionů za den, jenomže třeba na Vysočině těžkých nákladních vozidel denně projede deset tisíc a na Spořilově je to téměř dvakrát tolik. Převoz by proto byl jen taková kapka v moři, jakou by běžný motorista ani nepoznal,“ je přesvědčený Martin Felix za Česmad Bohemia. 

To železniční dopravce nepopírá, podle jeho propočtů by přesto přeprava nákladních vozů pomoci mohla. „Nikdo nemůže čekat, že všechny kamiony půjdou na vlaky. Našim cílem je ale pomoci v těch nejhorších časech,“ tvrdí Gustav Slamečka a dodává: „Zatím uvažujeme o sedmi párech vlaků. Procentuálně si myslíme, že bychom byli ve špičkách schopni odchytit mezi pěti až deseti procenty kamionů.“ Verdikt, kdy, jak a co s kamiony bude, chce ministerstvo oznámit během jara. To už mají mít všechny strany jasno, na kolik by je projekt přišel.