Vlaky prý měly problémy s brzdami na trati do Harrachova opakovaně

Praha - Opakované vážné problémy s brzdami objevila Česká televize na nejstrmější tuzemské železnici mezi Tanvaldem a Harrachovem. Dokazují to záznamy strojvůdců v knize oprav. České dráhy přesto nechaly stejné vlaky ještě asi měsíc po této trati jezdit. Změnilo se to až po druhém případu, kdy souprava nebyla schopná zastavit na nádraží.

5. ledna poprvé, 16. února podruhé – to jsou podle Českých drah jediné dva případy, kdy na železnici z Tanvaldu do Harrachova zaznamenaly problém s brzdami svých vlaků. V obou případech se jednalo o tzv. mimořádnou událost – nekontrolovatelná souprava se řítila z kopce až třikrát vyšší než povolenou rychlostí, projela v jednom případě tři a ve druhém dokonce čtyři stanice bez zastavení. Strojvedoucí mluví o tom, že jen díky štěstí nedošlo ke zraněním nebo i havárii se smrtelnými následky.

Česká televize teď ale zjistila, že před druhou dramatickou situací měli železničáři až pět problémových situací, které je mohly před opakováním velkého problému varovat. „Reakce našeho zaměstnavatele byla už na tu první situaci z ledna téměř nulová. V průběhu následujícího měsíce však došlo k dalším selháním brzd. Na to jsme upozornili vedení Českých drah, ale opět byla reakce v podstatě nulová. A pak už došlo k té druhé mimořádné události,“ shrnuje chronologii problémů Jan Zahula z prezídia Federace strojvůdců.

České dráhy se teď brání tím, že o menších problémech s brzdami nevěděly: „Strojvedoucí v záznamech žádné závady na brzdách neoznámili, oficiální cestou nás neinformovali,“ tvrdí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Na to však kontrují strojvedoucí tím, že o problému jednou jednali s ředitelem odboru kolejových vozidel a podruhé s přednostou příslušného depa. „Ředitel je na dovolené, takže tuto skutečnost nemohu ověřit. V knize oprav ale žádné závady brzd uvedeny nebyly,“ trvá na svém mluvčí podniku.

Česká televize však má k dispozici záznam z jednotlivých knih oprav. Zápis z 25. ledna mluví o tom, že „Průběžná brzda nebrzdí,“ o týden později k němu přibývá konstatování „Nebrzdí a neodbrzďuje průběžná brzda“, případně čtvrtý únorový den pak věta „Mezi Lučany a Novou Vsí přestala brzdit průběžná brzda, na rychlobrzdu nereagovala.“ Podobných záznamů lze podle Federace strojvůdců vyhledat minimálně pět. „11. února byl dokonce odřeknut vlak ze Smržovky směr Liberec. Strojvedoucí s ním přijel z Tanvaldu, ale odmítl pokračovat právě z toho důvodu, že motorový vůz nebrzdil. Když jsme se tím začali zabývat, zjistili jsme, že kromě evidovaných případů jsou mnohé, které evidované zřejmě ani nebyly,“ popisuje Jan Zahula.

Vedení drah však všechny podobné hlasy odmítá a přechází do protiútoku. „U daných vozů nebyla zatím zjištěna žádná technická závada, ani závada na brzdě. Zatím šlo vždy o případy, kdy byla porušena technologie jízdy, tzn., že byla ta brzda špatně ovládaná,“ říká mluvčí Šťáhlavský s tím, že podnik teď svým zaměstnancům vytýká hlavně to, že při jízdě používali elektrodynamickou brzdu místo kotoučové, která tak před kritickým kopcem zamrzla a byla nepoužitelná. „Na této trati je chyba v člověku. Stalo se, že tam byli nasazeni mladí strojvedoucí, proto teď přišlo opatření, že na této trati můžou jezdit jen strojvedoucí, kteří mají alespoň tři roky praxe,“ dodává Petr Šťáhlavský.

Na jednu z nejtěžších tratí v Česku teď dráhy po dvou velkých problémech nově nasazují taky jiné soupravy. Motorové vozy řady 843 z devadesátých let paradoxně nahradily rychlíkovými vozy z přelomu šedesátých a sedmdesátých let, které jsou v mrazivých zimních podmínkách údajně spolehlivější.