Kdo a za kolik bude vařit v jídelních vozech ČD? Zakázka za 260 milionů

Praha – Přes čtvrt miliardy korun zaplatí České dráhy nové firmě, která bude ve vlacích vařit a provozovat jídelní vozy. Uzávěrka tendru je zítra. Jeho vítěz by měl v dalších čtyřech letech nabídnout vyšší kvalitu kultury stolování na kolejích, ale taky jednotné ceny ve všech typech vlaků. Většinu současných jídelních vozů provozuje v Česku firma JLV, kromě ní ale vstupují na koleje i slovenské, maďarské nebo třeba rakouské cateringové firmy.

O tom, kdo a v jakých cenových relacích bude nabízet pasažérům občerstvení, rozhoduje především u mezinárodních spojů v prvé řadě to, která společnost vlak vypravuje. Rakouské dráhy tak mají například na spoji EC Vindobona svého partnera, stejně jako slovenské železnice, zajíždějící do Česka. Další cenové disproporce navíc ještě donedávna vznikaly i v nabídce jediné firmy, která nasadila jiné ceny na vlacích vyšší kvality ve srovnání s běžnými spoji. 

„V aktuálním tendru nám jde především o zajištění cateringu a obsluhy v jídelních vozech ČD a taky o zajištění určitého bonusového občerstvení v některých vlacích, jako jsou např. expresy nebo druhá třída Pendolin,“ vypočítává mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský a dodává, že jeho společnost hledá vítěze výběrového řízení, který poté dosáhne na zakázku za zhruba 260 milionů korun: „Ta smlouva, která je teď uzavřena se společností JLV, odpovídá polovině devadesátých let a je tedy už stará a překonaná. Dosud například České dráhy neměly dostatečný prostor k ovlivňování rozsahu služeb, rychlosti obsluhy nebo rozsahu jídelního lístku,“ dodává mluvčí. 

Kvalita nabízených pokrmů – polotovary vedou 

Česká televize testovala při natáčení zpravodajské reportáže několik typů jídelních vagónů. Zatímco nejpřívětivější design interiéru vykazovaly bistro vozy v Pendolinech, tak například na některých spojích kategorie expres bylo možné ještě stále navštívit jídelnu v podobě, v jaké byla navržena v období 70. let předchozího století. Prezident Aliance výživových poradců Ivan Mach potom hodnotil kvalitu nabízených pokrmů. Zatímco v Pendolinu kritizoval hovězí vývar, který označil za přesolený, tak ve starším typu vlaku vytknul kuchaři, že jak kulajda, tak smažený řízek s bramborem byly velmi mastné. Pochvalu si naopak vysloužily například omeleta, tortilla nebo svíčková ze soupravy Pendolino. 

„Pokud se v tom starším vlaku dělalo té práce víc, tedy pokud tam kuchař na rozdíl od Pendolin nepracoval s polotovarem, tak tomu pokrmu to paradoxně spíš uškodilo. Polotovary z nového vlaku se sice jen ohřívaly, ale byly dopředu tak dobře připravené a ta jejich tepelná úprava byla tak šetrná, že chuťově, senzoricky i vzhledově to jídlo vycházelo lépe,“ konstatoval Ivan Mach. „V tom starém vagóně jsou klasické plynové sporáky, jídla se tam dělají na ohni, nejsou tam moderní lednice, mrazáky, chybí tam i další standardní součásti moderní kuchyně,“ přiznává Petr Šťáhlavský s tím, že tento technický nedostatek nevyřeší ani tak tendr na nového poskytovatele cateringových služeb, jako spíš už spuštěná modernizace restauračních vozů: „Ve druhé polovině roku bychom měli nasadit první modernizované vozy a tím dojde k vyřazení nejstarších vagónů. Musíme si uvědomit, že některé z nich jsou v tuto chvíli už čtyřicet let staré, takže logicky budou brzy přesunuty už jen do zálohy,“ slibuje mluvčí Českých drah. 

Díky tendru pak chce dopravce vyřešit i cenové rozdíly 

Řízek dnes totiž někde nabízí za 129 korun, jinde skoro za tři sta. A právě drahota drahám škodí – snídaní nad stokorunu či masem za 150 totiž nejvýrazněji prohrávají se žlutou konkurencí, v jejichž vlacích lidé kupují například zákusek za 9 Kč, plněný croissant za 20 Kč, salát od čtyřiceti anebo sushi za osmdesát korun.