Natankovat za letu gripen není hračka, čeští piloti to zvládli

Praha – Dva piloti z čáslavské letecké základny prošli týdenním výcvikem v tankování za letu ve strojích JAS-39 Gripen. Už ve středu 29. února se poprvé v historii českého vojenského letectva podařilo dvěma čáslavským pilotům během samostatných výcvikových letů několikrát úspěšně spojit s tankerem C-130 Hercules. Ve švédském Ronneby pod vedením švédského instruktora strávili v kabině dvoumístného gripenu přes dvě hodiny. Další den už je čekal samostatný výcvik tankování za letu v jednomístné verzi letounu. Píše o tom armádní webový server.

Zdroj: www.army.cz Autor: Denisa Smitalová, Jaroslav Tomaňa

Major Jaroslav Tomaňa:

„Tankování za letu rozhodně patří mezi složitější úkoly. Obzvláště v počáteční fázi výcviku, kdy pilot prochází teorií a školením bez jakékoli letové praxe. Během teorie jsou promítána videa, která byla natočena při již absolvovaných výcvicích a mohu říci, že některé záznamy v případech, v nichž pilot nereaguje na danou situaci správným způsobem, vypadají opravdu hrozivě.“


O složitosti manévrů svědčí i popis jejich samotného sledu, který vrcholí konečnou fází, kdy musí pilot vést letoun tak, aby se sbližoval s tankovacím košem rychlostí asi 5 km/h, což je zhruba rychlost lidské chůze. Pří úspěšném spojení se nachází hrana koše asi 30 cm od překrytu kabiny. Ve vzduchu, kde se „malá vzdálenost“ běžně počítá v řádech několika desítek metrů, je to podle armádního serveru opravdu velmi blízko.

  • Tankování gripenů za letu
    Tankování gripenů za letu autor: Denisa Smitalová, Jaroslav Tomaňa, zdroj: www.army.cz
  • Tankování gripenů za letu
    Tankování gripenů za letu autor: Denisa Smitalová, Jaroslav Tomaňa, zdroj: www.army.cz

Ve snaze provést dobré spojení pilot opravuje svoji polohu vůči letounu v rozmezí 20 cm, přičemž ale nesleduje tankovací koš, svou polohu upravuje jen na základě vizuálního pozorování tankeru. Pilot se s tankovacím košem sbližuje tak, že se koš přibližuje k překrytu kabiny a člověk má pocit, že koš musí do kabiny narazit. Jak se ale koš přibližuje, proud vzduchu, který obtéká letoun, vychýlí koš do pozice, která odpovídá kontaktu tankovací hubice s košem a při „troše štěstí“ dojde ke správnému spojení, píše armádní server.

Normálně vydrží gripen ve vzduchu zhruba dvě hodiny, pokud ale kvůli tankování nemusí přistávat, tak se tato doba prodlouží až na šest hodin. V české armádě na těchto letounech létá 21 pilotů, z nichž šest by se mělo do konce roku naučit tankovat za letu. Právě tento manévr je v NATO jednou z podmínek pro nasazení letadel v bojových operacích. Českým gripenům však chybí i další věci, včetně výzbroje a možnosti utajeného spojení.