NKÚ kritizuje stavbu cyklostezek, ceny se liší až osminásobně

Praha – Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se pozastavil nad způsobem nakládání s dotacemi určenými pro výstavbu cyklostezek. Podle kontrolorů budování cyklistických tras v Česku postrádá jakoukoliv koordinaci a zadavatelé staveb se minimálně snaží snížit náklady. Za posledních pět let stát a Evropská unie věnovaly na české cyklostezky čtyři miliardy korun. Letos dotace ze státního fondu klesnou téměř na polovinu. Informaci přinesl server iDnes.cz.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval průběh výstavby třiadvaceti silnic a cest pro cyklisty, přičemž zjistil, že jeden metr čtvereční cyklostezky stál 1 753 korun. Ovšem rozdíly v cenách jednotlivých staveb jsou aaž osminásobné. Někde jeden metr povrchu vyšel na necelých 500 korun, jinde se náklady vyšplhaly až na téměř 4 tisíce korun.

Podle NKÚ je důvodem takového rozptylu různost technických řešení cyklostezek. „Tak vysoký rozptyl je k zamyšlení pro stavebníky, zda zvolili skutečně správné řešení,“ varoval člen úřadu Karel Sehoř. Kontrola odhalila, že zadavatelé staveb se příliš nesnažili na projektech ušetřit. Nepožadovali totiž po nich předložení více možných variant, ze kterých by si následně vybrali nejvhodnější.

Způsob hodnocení jednotlivých projektů a jejich výběr nedokázal NKÚ vysvětlit ani Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), přes který jde na stavbu cyklostezek nejvíce prostředků. „SFDI neprokázal, jak při hodnocení akcí určených k financování postupoval,“ poznamenal Sehoř.

Při přerozdělování peněz prý úředníci navíc nepoužívali ceníky. Nezajímali se ani o účelnost, hospodárnost a efektivitu financovaných projektů, uvedl NKÚ. SFDI uvedl, že hodnocení neprováděl kvůli dostatku finančních prostředků.

Do 16. března musejí obce podat žádosti, v dubnu je fond vyhodnotí a další měsíc s nimi podepisuje smlouvy. SFDI za jedenáctiletou existenci poskytl téměř 1,3 miliardy korun. Nejúspěšnější v čerpání je jižní Morava, z oblastí Olomoucko, z měst například Pardubice a Uherské Hradiště.


Pochybnosti měli kontroloři i u projektů financovaných z programů spravovaných ministerstvem pro místní rozvoj, z nichž v uplynulých letech žadatelé dostali skoro 50 milionů.

Letos půjde na cyklostezky téměř polovina peněz

Mezi lety 2007 až 2011 SFDI do stovek kilometrů tras pro cyklisty nalil jeden a půl miliardy korun, další 2,5 miliardy přišly z evropských fondů. Nyní se však zdroje výrazně ztenčí, SFDI chce tento rok do stezek investovat 138 milionů korun, což je téměř polovina loňské sumy.

„Dá se čekat, že budou preferovány cenově méně nákladné cyklostezky například s mlatovým povrchem nebo dřevěnými mostky jen metrové šířky,“ poznamenal národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek. Kvůli levnějšímu řešení cyklostezek mohou přijít zkrátka in-line bruslaři, nové trasy pro ně nemusí být vhodné.