Eurovia prý zatajila posudek ke zvlněné D47, firma to ale popírá

Praha – Ředitelství silnic a dálnic prý získalo dokument, podle kterého je viníkem zvlnění vozovky na novém úseku D47 u Ostravy společnost Eurovia CS, která je zhotovitelem stavby. Posudek si nechala vypracovat stavební firma – podle něj je dálnice poškozená kvůli použití ocelárenské strusky do podloží dálnice. Podle ŘSD pak Eurovia tento dokument zatajila, což ovšem stavební firma popírá. Materiál prý byl znám pracovníkům ředitelství už při jeho vzniku.

„Ačkoliv je tento odborný posudek hotový již od roku 2009, společnost Eurovia jej nikdy ŘSD oficiální cestou neposkytla. To považuji za vážné porušení zákona, smlouvy a poškození investora,“ uvedl ředitel ŘSD René Poruba. Ředitelství se podle něj k posudku dostalo v rámci nahlížení do spisu soudního sporu, který nyní vede společnost Eurovia s dodavatelem materiálu.

Podle ŘSD Eurovia při sporu uvedla, že použitý materiál (struska) neodpovídá svými vlastnostmi projektové dokumentaci, technickým podmínkám a vykazuje objemovou nestálost, která je příčinou reklamovaných nerovností na předmětném úseku D47. Podle Poruby tím firma přímo přiznává vinu, když na jedné straně veřejně tvrdí, že zvlnění nezpůsobila ocelárenská struska, ale na druhé straně se právě kvůli nasypané ocelárenské strusce do zvlněné dálnice soudí s dodavatelem tohoto materiálu o víc než 30 milionů korun.

Eurovia nezpochybňuje, že za zvlněním stojí použití strusky, podle ní ale využití tohoto materiálu do náspu dálničního tělesa firmě přímo nařídilo ŘSD. Výsledky posudku prý podle své mluvčí Petry Kučerové společnost veřejně prezentovala na tiskové konferenci loni v listopadu, zároveň ho zveřejnila na internetových stránkách. 

ŘSD reklamuje devítikilometrový úsek mezi Bohumínem a Ostravou, kde údajně zjistilo 901 vad mimo jiné vzniklých použitím nekvalitního podkladového materiálu. ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle generálního ředitele Eurovie Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.